Page 67 - hz_musa
P. 67

66  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



                                       198
           rin hiçbirini kabul etmemiştir.  Bu durum tesadüfi bir geliş-
           me olmayıp Cenab-ı Allah tarafından özel olarak planlanmış,
           süt emen bu çocuğun Mısır kadınları tarafından emzirilmesi
           engellenmiştir.  Bu husus onun “Allah ile konuşacak olan ağ-
                         199
           zına temiz olmayan bir şeyin girmesine engel olmuştur.” şeklin-
                                                200
           de Yahudi kaynaklarında da yer almıştır.
           Sarayda  çocuğun  bakımından  sorumlu  kadınlar,  telaşla  bu
           yavrucağı  emzirecek  bir  süt  anne  aramak  için  dışarı  çıkar-
              201
           lar.  Hz. Musa’nın ablası Meryem, onların çocuğu emzirmek
           üzere bir süt annesi arayışına çıktıklarını görünce; “Ben size
           çocuğun bakımını üstlenecek birini bulayım mı?” demiştir. Ka-
           sas suresinde; “Bu çocuğun bakımını sizin adınıza üstlenecek
           ve onu yakın ilgiyle emzirip eğitecek bir aileyi tavsiye edeyim
           mi?”  şeklindeki  ifadesiyle  onun  sadece  süt  emerek  hayatta
           kalma probleminin çözülmesiyle ilgili değil aynı zamanda ak-
           rabalık bağlarını geliştirecek, aidiyet duygusunu pekiştirecek
           ve kendi kültürünü öğretecek bir ailevi ilişkiyi planlamıştır.
           Dolayısıyla Hz. Musa bebeklik ve çocukluk döneminin ilk yıl-
           larını annesi ve ablasıyla birlikte aile ortamında geçirmiştir.
           Böylece Hz. Musa, annesine iade edilerek Cenab-ı Hakk’ın va-
           adi gerçekleşmiştir.
           Çocuğun sütanneye verilmesi ve onun nerede yetiştiği ile ilgili
           bazı yönlerden birbirine benzer iki ayrı görüş bulunmaktadır.
           Bunlardan birincisine göre çocuk annesinin yanında yetişmiş-
           tir. İkincisine göre ise annesi onu Firavun’un sarayında emzir-
           miştir.
           Birincisine göre; saray ehli, duydukları sevginin eseri olarak
           bu yavrunun açlıktan ölmemesi için emzirebilecek bir sütan-

           198  Zemahşerî, s. 5/22. Muhyiddin-i Arabi, bütün sütannelerin Hz. Musa’ya
               haram kılınmasındaki sırrı kendince şöyle açıklamaktadır: “Annesinin se-
               vincini bununla tamamlamak için Musa’yı kendi öz annesi emzirdi.  (Muh-
               yiddin-i Arabi, s. 301-302.)
           199   Sabunî, 11. Fasikül, s. 29.
           200   Heller, Musa, s. 8/658; Meral, s. 25.
           201   Aydemir, s. 116.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72