Page 67 - hz_musa
P. 67
66 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
198
rin hiçbirini kabul etmemiştir. Bu durum tesadüfi bir geliş-
me olmayıp Cenab-ı Allah tarafından özel olarak planlanmış,
süt emen bu çocuğun Mısır kadınları tarafından emzirilmesi
engellenmiştir. Bu husus onun “Allah ile konuşacak olan ağ-
199
zına temiz olmayan bir şeyin girmesine engel olmuştur.” şeklin-
200
de Yahudi kaynaklarında da yer almıştır.
Sarayda çocuğun bakımından sorumlu kadınlar, telaşla bu
yavrucağı emzirecek bir süt anne aramak için dışarı çıkar-
201
lar. Hz. Musa’nın ablası Meryem, onların çocuğu emzirmek
üzere bir süt annesi arayışına çıktıklarını görünce; “Ben size
çocuğun bakımını üstlenecek birini bulayım mı?” demiştir. Ka-
sas suresinde; “Bu çocuğun bakımını sizin adınıza üstlenecek
ve onu yakın ilgiyle emzirip eğitecek bir aileyi tavsiye edeyim
mi?” şeklindeki ifadesiyle onun sadece süt emerek hayatta
kalma probleminin çözülmesiyle ilgili değil aynı zamanda ak-
rabalık bağlarını geliştirecek, aidiyet duygusunu pekiştirecek
ve kendi kültürünü öğretecek bir ailevi ilişkiyi planlamıştır.
Dolayısıyla Hz. Musa bebeklik ve çocukluk döneminin ilk yıl-
larını annesi ve ablasıyla birlikte aile ortamında geçirmiştir.
Böylece Hz. Musa, annesine iade edilerek Cenab-ı Hakk’ın va-
adi gerçekleşmiştir.
Çocuğun sütanneye verilmesi ve onun nerede yetiştiği ile ilgili
bazı yönlerden birbirine benzer iki ayrı görüş bulunmaktadır.
Bunlardan birincisine göre çocuk annesinin yanında yetişmiş-
tir. İkincisine göre ise annesi onu Firavun’un sarayında emzir-
miştir.
Birincisine göre; saray ehli, duydukları sevginin eseri olarak
bu yavrunun açlıktan ölmemesi için emzirebilecek bir sütan-
198 Zemahşerî, s. 5/22. Muhyiddin-i Arabi, bütün sütannelerin Hz. Musa’ya
haram kılınmasındaki sırrı kendince şöyle açıklamaktadır: “Annesinin se-
vincini bununla tamamlamak için Musa’yı kendi öz annesi emzirdi. (Muh-
yiddin-i Arabi, s. 301-302.)
199 Sabunî, 11. Fasikül, s. 29.
200 Heller, Musa, s. 8/658; Meral, s. 25.
201 Aydemir, s. 116.