Page 319 - hz_musa
P. 319

318  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           onun da fani/ölümlü olduğunun gösterilmesi ve başka insan-
           ların da tanrılık iddiasında bulunmalarının önünün kesilmesi
           bakımından önemli bir uyarı ve ibret niteliği taşımaktadır. 1189
           Ayrıca  bu  imansızın  deniz  içinde  çürüyerek  yok  olmaması
           veya balıklar tarafından tüketilmemesi böylece insanlığın ha-
           fızasından silinmemesi, Allah’a karşı gelen, O’na meydan oku-
           yan ve kendini tanrı zannedenlerin akıbetinin nasıl olduğu-
           nun gösterilmesi için cesedinin korunduğu ifade edilmiştir. 1190

           Konuya farklı bir şekilde yaklaşan Muhammed Esed şu yoru-
           mu yapmaktadır: “Seni bedensel olarak kurtaracağız.’ Bununla
           muhtemelen, eski Mısırlıların, krallarının ve seçkinlerinin ceset-
           lerini mumyalayarak gelecek kuşaklar için saklamak yolundaki
           gelenekleri ima ediliyor. Bazı Eski Mısır uzmanları Kur’an’da
           ve Kitab-ı Mukaddes’te sözü geçen ‘zalim Firavun’un II. Ramses
           (ölm. M.Ö. 1324-1258 dolayları) olduğunu ileri sürerken, ba-
           zıları da onun talihsiz selefi Tut-ankh-amen’le ya da M.Ö. 15.
           yüzyılda yaşamış olan III. Thotmes’le özdeşleştirmektedir. Ama
           bütün bu özdeşleştirmeler yalnızca zan ve tahmine dayanmak-
           ta olup tarihsel olarak belgelenmemiştir. Akılda tutulmalıdır ki,
           Kur’an’da geçen ‘Firavun’ tabiri bir özel isim olmayıp Eski Mı-
           sır’da bütün krallar için kullanılan bir unvandan ibarettir.” 1191

           Kur’an-ı Kerim’de insanlığa ibret olarak denizde veya denizin
           kenarında korunduğu belirtilen Firavun’un cesediyle ilgili çe-
           şitli değerlendirmeler yapılmıştır. Kur’an-ı Kerim’de yer alan
           bilgileri, geleneksel Mısır inanç ve kültürü içinde değerlendi-
           renler, diğer firavunların cesetlerine uygulanan mumyalama
           işleminin bahse konu edilen firavun için de geçerli olduğunu
           iddia etmiştir. Buna karşılık onun insanlığa ibret olmak üze-
           re korunduğunu belirtenler, inanmayanların, Allah’a ve onun
           peygamberlerine karşı gelenlerin ibret olmak üzere sonunun
           nasıl olduğunu göstermek için mumyalama olmaksızın muci-

           1189   Havva, s. 6/470.
           1190   Kutub, s. 8/57.
           1191   Esed, s. 414.
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324