Page 317 - hz_musa
P. 317

316  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           lak olarak, bazıları ise üzerinde altın zırh olduğu için zırhıyla
           birlikte atılacağını belirtirler. “Senden sonrakiler” sözüyle kas-
           tedilenin İsrailoğulları olduğuna işaret edilmiş ve şu rivayet
           nakledilmiştir:  “Melunun  cesedi  İsrailoğulları’nın  geçtiği  bir
           geçide zırhı ve elbisesi soyulmuş vaziyette atılmış, daha önce
           onun helak edilmesi konusunda Musa’ya sitem etmiş olan İsra-
           iloğulları da yanından geçerek cesedini seyretmiştir.” 1179  Yüce
           Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali isimli eser de ise bu konu
           ile  ilgili  şöyle  bir  dipnot  eklenmiştir:  “Ayetin  metin  anlamı
           aslında şudur: ‘Biz bugün senin bedenini arkandan gelecekle-
           re ibret olması için kurtaracağız.’ Fakat Razî’de nakledilen bir
           yoruma göre bu ayette bir istihza vardır. Konunun akışı dikkate
           alındığında bu istihzai anlamı vermenin daha uygun olduğunu
           düşündük. Diğer taraftan, ayetteki ‘Beden’ kelimesi ‘Zırh’ anla-
           mına da gelmektedir. Rivayete göre Firavun’un zırhı altından
           imiş ve herkes tarafından bilinirmiş. Dolayısıyla onu zırhından
           tanıyanlar ibret alsınlar diye o zırh sahile atılmıştır.” 1180

           Firavun’un  ibretlik  durumunu  M.  Vehbi  Efendi,  kendi  ifade
           biçimiyle şöyle değerlendirmektedir. “Ey Firavun! Şimdi iman
           ediyorsun, fakat bu zamanda imanın fayda vermez. Şu kadar ki,
           bugün senden sonra kalanlara ibret ve alamet olman için ür-
           yan (çıplak), miskin, zelil (alçaltılmış) ve perişan olduğun halde
           deniz kenarına Biz Azimüşşan seni çıkarırız ki, görsünler ve gö-
           renler, ‘Dünkü gün tanrılık davasında bulunan azgın herifin bir
           gün sonra hali böyle olunca bizim halimiz ne olacak.’ demekle
           ibret alsınlar.” 1181   O, bu ifadeleriyle herkese ibret olmak üzere

           Firavun’un  cesedinin  sahile  çıktığı  vurgusunu  yapmaktadır.
           Buna karşılık İsrailoğulları’ndan bazılarının Firavun’un ölüp
           ölmediğiyle  ilgili  şüpheleri  veya  sadece  onlara  ibret  olması
           bakımından onun cesedinin sahile çıkarıldığından söz etmek-
           tedirler. 1182
           1179   Vanî, s. 382.
           1180   Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, s. 218.
           1181   Vehbi, s. 6/2259.
           1182   İbn Kesîr, Tefsir, s. 8/3876-3877.
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322