Page 318 - hz_musa
P. 318
Hz. MUSA 317
İbn Kesîr, Firavun’un ölmeden önce kendisini tanrı ilan etme-
sinden ve İsrail oğullarına zulmetmesinden ötürü çok ağır bir
cezaya çarptırıldığını belirterek, dünyadaki asilere örnek ol-
mak üzere Allah Teâlâ’nın ondan intikam aldığını ve onu ibret
numunesi kıldığını şu ayeti kerimelerle açıklamıştır: 1183 “Bu-
nun üzerine Allah, onu dünya ve ahiret azabıyla yakaladı.” 1184
“Hem burada hem de kıyamet gününde lanete uğratıldılar.
Kendilerine düşen bu pay ne kötü bir paydır.” 1185 “Ve Biz onla-
rı, (inkâr ve zulümleri sebebiyle) dünyada insanları cehenneme
çağıran önderler, tellallar yaptık. Kıyamet gününde böylelerine
asla yardım edilmeyecektir.” 1186 O, bu ayeti kerimeleri naklet-
tikten sonra Firavun’un niçin ibret olarak bırakıldığıyla ilgili
şu değerlendirmeyi yapmaktadır: “Senden sonrakilere ayet
(ibret) olman için…)’ buyurur ki, İsrailoğulları’na senin ölümün
ve helakine, her canlının işinin Allah Teâla’nın elinde olduğuna,
öfkesi karşısında hiçbir şeyin kalmayacağına, her şeye gücü ye-
ter olduğuna delil olması için…” 1187
Firavun eylem ve söylemeleriyle sadece kendi kötü sonunu
hazırlamamış, aynı zamanda yönettiği ve kendisine inanan in-
sanları da bu acıklı sona ortak etmiştir. Bu husus Kur’an-ı Ke-
rim’de şöyle ifade buyrulmaktadır: “O Firavun kıyamet günü
kavminin önüne düşecek ve dünyada kendisine uyanları cehen-
neme sürükleyecektir…” 1188
Firavun, yakın çevresindeki yöneticileri ve toplumuna kar-
şı kendini tanrı olarak ilan etmiştir. Bu durumun tanrıların
ölümsüzlüğü sebebiyle Firavun’un ölmeyeceğine dair bir ge-
nel kanının oluşmasına da zemin oluşturmuş olması ihtimal
dâhilindedir. Ayeti kerimede açıklanan ibret olma konusu,
1183 İbn Kesîr, Tefsir, s. 15/8284.
1184 Naziat, 79/25.
1185 Hud, 11/99.
1186 Kasas, 28/41.
1187 İbn Kesîr, Tefsir, s. 8/3877.
1188 Hud, 11/98.