Page 184 - hz_musa
P. 184

Hz. MUSA  183


           (Şuara) 26/20-21. ayeti kerimelerinde; “Ben o suçu hata ile iş-

           ledim. Sizden korktuğum için de kaçtım.” ifadeleriyle Hz. Musa
                                                        691
           o  zaman  peygamberlikle  görevlendirilmediğini,   peygam-
           berlikle görevlendirildiğinde muhatabının, geçmişte birlikte
           yaşadığı Firavun olduğunu hatırlatmaktadır.

           Hz. Musa, Firavun’un başa kakma sadedinde söyledikleriyle
           alakalı da şöyle demek istemiştir. Yani eğer Firavun İsrailo-
           ğullarını  köleleştirmemiş,  onlara  zulmetmemiş  olsaydı,  Hz.
           Musa bir sepetin içinde Nil nehrinin sularına terkedilmeye-
           cek,  kendi  evinde  ana  kucağında  ve  baba  ocağında  yaşaya-
           cak ve belki de Firavun ile hiç karşılaşmayacaktı. Dolayısıyla
           doğduğu dönem şartları ve öncesinde çok sayıda insana ağır
           baskı ve zulüm uygulayan, dünya ile tanışan bütün çocukları
           erkek  oldukları  için  öldürten  bir  Firavun’a  sarayında  büyü-
           mekten dolayı minnet duymak elbette ki doğru değildir. Eğer
           bu durum bir minnet sebebi olarak değerlendirilseydi o za-
           man Hz. Musa, yapılan onca zulüm ve öldürülen bunca masum
           karşılığında saray hayatıyla tanışmış olacaktı. Bundan dolayı
           Kur’an-ı Kerim’de beyan edildiği şekliyle Hz. Musa: “Başıma
           kaktığın o iyilik ise, senin İsrailoğulları’nı köleleştirmenin bir
                     692
           sonucu idi.”  diye cevap vermiştir. Yani ben İsrailoğulları’n-
           dan bir kişiyim, senin bu bir kişiye ikramın İsrailoğulları’nın
           tamamının köleleştirilmesi ve ağır işlerde kullanılması karşı-
                       693
           lığı olmuştur.  Böylece o Firavun’a verdiği cevapta; küçük-
           lüğünde  ve  gençliğinde  kendisine  yapılan  iyiliklerin  İsrailo-
           ğulları’nın köleleştirilmesi, bir kişinin mutluluğu için bütün
           bir kavmin cezalandırılması olarak nitelemiş ve muhatabının
           kendisini sarayda yetiştiren firavun olduğunu belirtmiştir.   694
           Ancak geçmişte İslami kaynaklar üzerinde etkili olan İsraili-
           yatın, son dönemlerde farklılık, bilimsellik adı altında bu tür
           691   İbn Kesîr, Tefsir, s. 275.
           692   Şuara, 26/22.
           693   İbn Kesîr, Kasas, s. 275.
           694   Sabunî, 10. Fasikül, s. 58.
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189