Page 181 - hz_musa
P. 181
180 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
678
öldürdün.) Sen nankörün tekisin.” diyerek Hz. Musa’ya geç-
mişte yaptıklarını başına kakarak uyarmıştır. Bunun üzerine
Hz. Musa: “Ben o suçu hata ile işledim. Sizden korktuğum için
de kaçtım. Daha sonra Rabbim bana hikmet; doğruyu yanlıştan
ayıracak bir bilgi verdi ve beni peygamberlikle görevlendirdi.
Başıma kaktığın o iyilik ise, senin İsrailoğullarını köleleştirme-
679
nin bir sonucu idi.” diye karşılık vermiştir.
Bu ifadesiyle Hz. Musa, senin başıma kaktığın bu terbiye me-
selesi işin görünen tarafıdır. Oysa gerçek başkadır. Sen İsrai-
loğulları’nı köleleştirdin, onların erkek çocuklarını öldürdün.
Benim senin yanında bulunmamın ve barınmamın sebebi
680
budur. Böylece Hz. Musa eğer Firavun İsrailoğulları’na bu
zulmü reva görmemiş olsaydı, annesi onu Nil Nehri’ne bırak-
mayacağını ve her insan gibi kendi evinde özgür ve mutlu bir
şekilde yaşayacağını, ona muhtaç olmayacağını hatırlatmıştır.
A. Neccar, yukarıda mealini verdiğimiz Şuara suresi 26/20-22
ayeti kerimelerini diğer müfessirlerden farklı yorumlayarak,
Hz. Musa’nın ilk karşılaşmasında Firavun’un tepkisini çek-
memek ve isteklerini yerine getirmekte engel çıkarmamasını
681
sağlamak için iltifat ettiğini düşünmektedir. Oysa bu durum;
“Fakat ona yumuşak sözle, tatlı dille hitap edin. Belki düşünüp
682
aklını başına toplar, ya da içine bir korku düşer.” ayeti kerime-
si gereğince makul görünse bile Kur’an-ı Kerim’de çeşitli su-
relere serpiştirilmiş olan ayeti kerimelerle bağdaşmamaktadır.
İki Ayrı Firavun mu Var?
İslam kaynaklarında üzerinde fazla durulmasa da veya en
azından benim yararlandığım kaynaklarda fazla rastlamasam
678 Şuara, 26/18-19.
679 Şuara, 26/20-22. Hz. Musa ile Firavun arasında geçen bu konuşma Tev-
rat’ta yer almamaktadır.
680 Ebussuud, s. 6/369.
681 A. Neccar, s. 251.
682 Taha, 20/44.