Page 183 - hz_musa
P. 183
182 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ğulanın da o olduğunu belirttiğini söyledikten sonra bu değer-
lendirmesinden vazgeçtiğini belirtmiştir. O, “…Eğer bu konuda
bir bilginiz yoksa bilen insanlara; Kitap Ehlinin bilginlerine
686
sorun.” ayeti kerimesinden hareket ettiğini ve bu gözle ko-
nuyu yeniden incelediğini belirttikten sonra, Tevrat’ın bu ko-
nuda doğru bilgiler verdiğini söyleyerek şu değerlendirmeyi
yapmaktadır: “Kral II. Ramses on üçüncü oğlu Menaftah’ı vefa-
tından önce iktidarına ortak etmiştir. Muhtemelen Firavun’un
evinde Musa’nın arkadaşı/çağdaşı olan budur. Yukarıda me-
ali verilen ayeti kerimelerdeki ifadeler de buna aittir. Cenab-ı
Allah, İsrailoğulları Mısır’dan çıkmazdan önce Hz. Musa ve Hz.
687
Harun’u ona göndermiş ve denizde boğulan da odur.”
Ahmed Şelebi iki ayrı firavun fikrini desteklemekte ve İsrailo-
ğulları’na zulmeden firavunun II. Ramses (M.Ö. 1301-1234),
onların Mısır’dan çıkışı esnasında Kızıldeniz’de boğulan fira-
vunun ise onun arkasından kral olan oğlu Menaftah (öl. M.Ö.
688
1213) olduğunu belirtmektedir.
Mevdudî; “Firavun’un bu sözü, onun Musa’yı evinde büyüten Fi-
ravun değil, onun oğlu olduğunu göstermektedir. Aynı Firavun
olsaydı, ‘İçimizde büyütülüp yetiştirildin,’ değil ‘Ben seni büyü-
tüp yetiştirdim.’ derdi.” demiştir. 689 Oysa ayeti kerime; “Biz
seni küçük bir çocukken aramızda büyütüp beslemedik mi?” ifa-
desiyle tam da onun olmasını istediği bir anlam içermektedir.
Mevdudî, muhtemelen İsrailiyatta geçen bilgileri esas alarak
böyle bir kanaate ulaşmış olabilir. Nitekim iddia ettiği bu fikri
“Kitab-ı Mukaddes ile Talmut, Hz. Musa’nın evinde yetiştiği Fi-
ravun’un o Medyen’de iken öldüğünde ve dönüş sonrası başta
olan Firavun’un başka bir Mısır kralı olduğunda müttefiktir.”
690
ifadesiyle oradan aldığını itiraf etmektedir. Aynı surenin
686 Enbiya, 21/7.
687 A. Neccar, s. 276-278.
688 Şelebi, s. 64.
689 Mevdudî, s. 4/17. Ayrıca bk. Hicazi, s. 4/354.
690 Mevdudî, s. 4/179-180.