Page 157 - hz_musa
P. 157

156  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           Abdulvehhab en-Neccar, Hz. Musa’nın dilindeki tutukluluğun
           gerekçesi olarak anlatılan rivayetleri sağlıklı bulmayarak bu
           konuda iki ihtimalden söz etmektedir. Bunlardan birincisine
           göre Hz. Musa’nın çocukluk çağında, dilini etkileyecek kadar
           bir süre süt emmemiş olmasından kaynaklanabileceğini be-
           lirtmiştir. Tarihi rivayetlere ve akla da yatkın olmayan bu iddia
           tartışılmaya müsait bir durum olmakla birlikte onun Maturi-
           di’nin beyanını doğrulayan şu düşüncesi kanımca uygundur:
           “Hz. Musa Medyen şehrinde on sene kaldığı için dili değişmiş
           ve uzun süre bildiği dili konuşacak birisini bulamadığı için Mı-
           sırlıların lehçesini unutmuştur. Oysa Hz. Harun Mısırlılarla bir-
           likte yaşamakta, dolayısıyla onların dilini Hz. Musa’dan daha
           güzel  konuşmaktadır.  Söylediklerini  halka  tercüme  etmesi  ve
           insanlarla  anlaşmada  kendisine  yardımcı  olması  için  kardeşi
           Harun’un  kendisiyle  beraber  olmasını  istemiştir.  Mısırlılarla
           bir  arada  yaşadığı  için,  Harun’un  lisanı  onlarınkinden  fark-
           sızdı. İsrailoğullarından olduğu için İbraniceyi de bilirdi. Hem

           Hz. Musa hem de Mısırlılarla gayet iyi anlaşabiliyordu.” A. Nec-
           car, Mısır dilini unutmuş olabilme ihtimali olan Hz. Musa’nın
           kardeşi Harun ile nasıl anlaştığı sorusuna cevap olarak onun
           İbraniceyi de bildiğini ve Medyen halkının dili ile İbranicenin
           birbirine çok yakın olduğunu ve böylelikle kolayca anlaşabil-
           diklerini ileri sürmüştür.  590

           Gerekçe her ne olursa olsun, Hz. Musa’nın kardeşi/abisi Ha-
           run’u  kendine  yardımcı  olarak  görevlendirilmesini  istemesi
           ve onun daha iyi konuştuğunu belirtmesi, onun sarayda aile-
           sinden bağımsız bir şekilde büyümediğini, bilakis abisinin dil
           yeteneğini fark edebilecek kadar ailesiyle yakından ilgilendi-
           ğini, iç içe yaşadığını ve kendisinin İbrani kimliğinden haber-
                                       591
           dar olduğunu göstermektedir.
           Müfessirler sadece Hz. Musa’nın dil konusundaki eksikliğini
           tamamlamak  için  Hz.  Harun’un  desteğine  ihtiyaç  duyulma-

           590   A. Neccar, s. 243-244; Hicazi, 4/353, 455.
           591   Meral, s. 26.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162