Page 156 - hz_musa
P. 156
Hz. MUSA 155
586
ması sebebiyle olabileceğini ileri sürmüştür. Bundan dolayı
Hz. Musa’nın, dilinin daha düzgün ve meramını daha iyi an-
latabilme özelliğine sahip olduğu gerekçesiyle Hz. Harun’un
yardımını istemiş olabileceği üzerinde durulmuştur. Bunun
yanında Hz. Musa’nın geçmişte yaşadığı bazı olayların korku-
su, heyecan gibi sebeplerle dilinin dolaşabileceği endişesiyle
587
böyle bir talepte bulunmuş olabileceği düşünülmüştür.
Mevdudî, Hz. Musa’nın kendisinin Firavun ve saray erkânını
etkileyecek beliğ bir konuşmacı olmadığının farkında olduğu-
nu, bunun için Cenabı-ı Allah’a dua ettiğini belirttikten sonra
bu konuda nakledilen rivayetleri şöyle eleştirmektedir: “Tal-
mut onun konuşmasındaki bu yetersizliği çok garip bir şekilde
açıklar. Ona göre Musa, (a.s.) Firavun’un tacını onun başından
alıp kendi başına koyduğu için cezadan kurtulmak amacıyla di-
lini yanan bir kömürle yakmıştır. Bu hikâye çok aptalca olma-
sına rağmen bazı müfessirler bunu kabul etmişlerdir. Gerçek şu
ki başlangıçta o çok beliğ bir dile sahip değildi. Firavun da onu
bu yüzden alaya almıştı.”
588
Kanaatimizce bu konuda en isabetli değerlendirmelerden
birisi Maturidi’ye aittir: Harun İsrailoğulları’nın arasında ye-
tişmiştir. O, Mısır’da konuşulan dili Hz. Musa’dan daha iyi bil-
mektedir. Dolayısıyla Hz. Musa Firavun’la konuşurken onun
daha düzgün konuşabileceğini biliyordu. Kendisi ise uzun sa-
yılabilecek bir süre onlardan uzak yaşadığı için onların dilini
konuşurken sıkıntı çekebilirdi. Bütün bunların yanında Hz.
Musa’nın hata ile de olsa bir adamın ölümüne sebep olması ve
Firavun’un bundan dolayı kendisini cezalandıracağı ihtimali-
ne karşı kardeşinin desteğine ihtiyaç duymasından dolayı kar-
589
deşi Harun’u istemiş olması mümkündür.
586 Razî, s. 17/514.
587 Şuara, 26/12-14; Kasas, 28/33-35.
588 Mevdudî, s. 3/244. Bk. Zuhruf, 43/52.
589 Maturidi, s. 11/ 48; eş-Şihava, s. 64; Yüce Kur’an ve Açıklamalı Yorumlu
Meali, s. 388.