Page 20 - Microsoft Word - orjinal
P. 20
20 GÖNÜL SOHBETLERİ
ve onu doğru olarak kabul etmek, güvenmek, inanmak, boyun eğmek ve
güven vermek anlamlarına gelmektedir. Din terminolojisinde ise Allah’a
ve Peygamberimiz Hz. Muhammed (sas)’ın Allah tarafından bidirdiği
kesin olarak belli olan şeylere tereddütsüz inanmak, bunların gerçek ve
doğru olduğunu hiçbir şüphe duymaksızın kalb ile tasdîk ederek, dil ile
itiraf etmektir.
İslam Dininin iman esasları hem Kur’an ayetlerinde, hem de Hadis-i
Şeriflerde belirtilmştir. Hz. Peygamber (sas), bu esasları Cibril Hadisi
olarak bilinen hadiste Cebrail (as)’ın “iman nedir” sorusu üzerine şöyle
saymıştır; “İman, Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine,
âhiret gününe inanmandır, aynı zamanda kadere, hayır ve şerrin Allahdan
olduğuna inanmandır.”
Hz. Peygamberin bu hadiste belirttiği esaslar Kur’ân-ı Kerimde de
benzer şekilde sayılmaktadır. Bakara suresi 177 ve 284, Nisa suresi 136.
âyetlerde “Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine ve âhiret
gününe” îmân edilmesi emredilmektedir. Kur’ân’da birçok âyette de,
“kadere îmân” ifade edilmektedir. Kur’ân’a îman etmek, sayılan bu esas-
larla birlikte kader, hayır ve şerrin Allah’tan olduğuna da inanmayı gerek-
tirmektedir. İman’ın geçerli olabilmesi için, imânda şüphe olmamalı,
imân edilecek şeylerin hepsine inanılmalı, yeis (ölüm hali) halinden önce
îmân edilmeli, imâna şirk karıştırılmamalı, inanılan esaslar kalp ile tasdîk
edilmeli, Kur’an ayetleri ve dini hükümler alay konusu yapılmamalıdır.
Îman edilmesi gereken şeylerin tamamına şüphesiz ve kesin olarak
îmân edilmesi gerekir. Şüphe ile îmân bağdaşmaz. Yüce Allah; “Mümin-
ler ancak Allah’a ve Peygamberine îmân eden, sonra şüpheye düşmeyen,
.... kimselerdir. İşte (îmân iddiasında) doğru olanlar (sâdıklar) bunlardır”
(Hucûrat Suresi, 49/15) buyurmuştur.
İman edilecek şeylerin bir kısmına îman edip bir kısmına îmanı et-
memek geçerli bir iman değildir. Çünkü inanma, bütünlük içinde inanıla-
cak esasların hepsini kapsamaktadır. Kur’an peygamberlerden bir kısmını
kabul edip, bir kısmını reddetmeyi küfür olarak bildirmektedir (bkz. Nisa
sûresi: 150-151). Allah, inananları “...İlimde ileri gidenler, “Ona
(Kur’ân’a) îmân ettik. Hepsi Rabb’imiz katındandır” derler” (Âl-i İmrân
sûresi: 7) şeklinde kitabın hepsine inananlar olarak bildirmektedir.
Ölüm anında ve yaşamanın mümkün olmadığı anlaşıldığı, canın bo-