Page 17 - Microsoft Word - orjinal
P. 17

Dr. MUSTAFA BAŞ                       17





                                Sünneti Anlamak

                                H    z. Muhammed, insanlık için her yönüyle örnek alınması gere-
                                     ken bir önderdir. Onu örnek almak, her şeyden önce Allâh’ın
                            emridir. Ona sırt çevirmek, karşı gelmek ise,  Allâh’ın emrine isyandır.
                            Kur’an-ı Kerim, ona uymayi, Allâh’a uymakla eşdeğer tutmuş ve Allâh
                            sevgisinin peygamber sevgisinden ayrılmayacağını belirtmiştir: “Rasûle
                            itaat eden Allâh’a itaat etmiş olur” ; “(Ey Rasulüm) de ki: Eğer Allâh’ı
                            seviyorsanız bana uyunuz ki Allâh da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışla-
                            sın. Allâh son derece bağışlayan ve esirgeyendir. De ki: Allâh ve
                            Rasûlüne itaat edin. Eğer yüz çevirirlerse bilsinler ki, Allâh kafirleri sev-
                            mez.” Onun hayatı incelendiğinde görülecektir ki, o herkes için en mü-
                            kemmel rehber, en güvenilir örnektir. Kur’an-ı Kerim’de, “Andolsun ki,
                            Rasûlullah’da sizin için, Allah’a ve âhiret gününe kavuşmayı umanlar ve
                            Allah’ı çok zikredenler için güzel örnekler vardır.” buyrulmaktadır. O,
                            İnsanlığa da iki önemli miras bırakmıştır. Kur’an ve Sünnet. Bu ikisi İs-
                            lam Dini’nin temel iki kaynağını oluşturmaktadır. İslam dinen soylenilen
                            her sey iki kaynağa uygun olmak zorundadır.
                                Kelime olarak tabi olunan yol manasına gelen sünnet; Hz. Peygam-
                            ber’in yapmış olduğu iş, söylemiş olduğu söz ve başkası yaptığı halde
                            kendisinin uygun görmüş olduğu işlerin hepsine verilen isimdir.  Kur’an,
                            Hz Muhammed (s.a.s) döneminde yazıya geçirilmiş olması ve bize kadar
                            üzerinde yalan söylemesi  mümkün olmayan topluluklar araciligi ile
                            (tevatüren) ulaşmış olması sebebiyle tartışılmaz bir kaynaktır. Onun tartı-
                            şılmaz olması garantisini de Allah (cc), Hıcr Suresinin 9. ayetinde “ Şüp-
                            hesiz o Kur’an’ı biz indirdik ve onu biz koruyacağız” hükmüyle belirt-
                            miştir. Oysa Sünnet, Peygamberin kendi döneminde cok sonra Rabb’ine
                            kavuşmasından yaklaşık 100 yıl sonra yazıya gecirilmis olması sebebiyle
                            tartışmalara sebep olmuştur. Hadislerin çeşitliliği, bir konuda birçok ha-
                            disin bulunmuş olması ve içtihat eden alimlerin bu hadislerin bir kısmını
                            kendi değerlerine göre sahih kabul ederek, içtihatlarında değerlendirmiş
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22