Page 161 - Microsoft Word - orjinal
P. 161

Dr. MUSTAFA BAŞ                      161




                                İyiliği Emretmek, Kötülükten
                                Sakındırmanın Kapsamı


                                “O     nlar, Allah’a ve ahiret gününe inanırlar. İyiliği emrederler ve

                                       kötülükten vazgeçirmeye çalışırlar. Hayır işlerinde de birbir-
                            leri ile yarış yaparlar. İşte onlar salihlerdendir” (Ali İmran, 114).

                                 İnsanlara dinin tebliğ edilmesinde en önemli ilkelerden birinin iyinin
                            emredilmesi  ve kötülüklerden sakındırmak olduğunu önceki yazımızda
                            vurgulamıştık. Bu görev, Peygamberlerin temel görevidir. “(O Peygam-
                            ber) onlara ma’rufu (iyiliği) emreder ve onları kötülükten alıkoyar.”
                            (Araf, 157) ayeti özelde Peygamberimiz, genelde de bütün peygamberle-
                            rin bu anlamda sorumluluğuna işaret etmektedir. Her toplumdan, kendile-
                            rine gönderilen peygamberlere uymaları, onu örnek almaları istenmiştir.
                            Peygamberler de Allah’tan aldıkları emirler doğrultusunda kendi toplum-
                            larına örnek olmuşlar ve onlaru iyiye güzele yönlendirmişlerdir.  “Emr-i
                            bil-ma’ruf ve nehy-i ani’l-münker” dini telkinin özüdür. Kur’an, bu ilkeyi
                            canlı tutarak; “ İçinizden hayra çağıran, iyiliği emredip kötülükten mene-
                            den bir topluluk  bulunsun.  İşte kurtuluşa erenler onlardır” (Ali
                            Imran,104) hükmü ile toplumun içinde bunu yapması gereken toplulukla-
                            rın olmasına dikkat çekmiştir.

                                Tebliğ görevi ile örtüşen bu görev yerine getirilirken, samimiyetin,
                            söylenen ile  yapılanın birbirine ters olmaması çok önemli bir noktayı
                            oluşturur. Tebliğ konumunda bulunan insanlar, görevlerinde yanlıs mesaj
                            verecek şeyler yapmamalıdır. Iyinin emredilmesi, ayni zamanda yaptığı-
                            mız işlerin Allah katında kabul gördüğünün de bir göstergesidir. Hz. Pey-
                            gamber (sas); “Marufu emrediniz, münkeri nehyediniz. Sonra, dua eder-
                            siniz de duanız kabul edilmez.” buyurarak bu prensibi hayatta tutmanın
                            manevi hayatımıza katkısını dile getirmektedir. “İsrail oğullarından inkar
                            edenler, Davud ve Meryem oğlu İsa’nın da dili ile lanetlendi. Bu, onların
                            isyan etmeleri ve hadlerini aşıyor olmalarından ötürüydü. Onlar işledikle-
                            ri herhangi bir fenalıktan birbirini vaz geçirmeye çalışmazlardı. Yapmak-
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166