Page 158 - Microsoft Word - orjinal
P. 158
158 GÖNÜL SOHBETLERİ
kötülüklerden vazgeçirmeye çalışır ve Allah’a iman edersiniz” (Âli İmran
Suresi, 110), “Onlar, Allah’a ve ahiret gününe inanırlar. İyiliği emrederler
ve kötülükten vazgeçirmeye çalışırlar. Hayır işlerinde de birbirleri ile ya-
rış yaparlar. İşte onlar salihlerdendir” (Ali İmran Suresi, 114). “Mümin
erkekler de mümin kadınlar da birbirlerinin velileri (dostları ve yardımcı-
ları) dır. Bunlar insanlara iyiliği emrederler, kötülükten men ederler”
(Tevbe Suresi, 71) ayetleri ile bu hükmü vurgular. Bu ayetlerden açık
olarak anlaşılan, bu sorumluluğun bütün İslam Ümmeti için olduğudur.
Çünkü insanları hayra çağırmak, iyiliği emretmek, kötülüğe engel olmak
Müslümanlar için toplumsal bir görevdir. Bu görev yapılmazsa bütün
Müslümanlar günah işlemiş olurlar.
Müslümanların sorumluğunun vurgulanması ile ilgili olarak Pey-
gamber’imiz: “Nefsimi kudret elinde bulunduran Allah’a yemin ederim
ki, ya marufu (iyiyi) emreder ve münkerden (kötüden) yasaklarsınız, ya-
hut Allah size açık azap gönderir, sonra Allah’a yalvarırsınız, fakat o za-
man duanız da kabul edilmez.” buyurmaktadır. Bir başka hadiste de ;
“Marufu (iyiyi) emrediniz, münkeri(kötüyü) yasaklayınız. Sonra, dua
edersiniz de duanız kabul edilmez.”
Bir toplumun kurtuluşa ermesi, o toplumun “oto kontrol” bilincine
ulaşmış olması ile yakından ilgilidir. Hayatın her alanında; doğruların,
bilgi ve tecrübe birikiminin paylaşılmasında, yanlışlardan kaçınılmasında
bir toplumun bulunduğu nokta, o toplumun oto kontrol bilinci derecesinin
de göstergesi olacaktır. Emr-i bi’l-ma’ruf ve nehy-i ani’l-münker prensibi
insanı nemelâzımcılığa düşmekten kurtarır. Fert ve toplumun kendini
yenilemesine ve aksayan taraflarını giderilmesine sebep olur. Çağdaş bir
islam bilgini şöyle söylemektedir:”İyiliği emretmek, kötü olan şeylerden
de yasklamak Müslüman için sadece bir hak değil, aynı zamanda bir gö-
revdir. Din kardeşlerimizin maddî mutluluklarına olduğu kadar, manevi
kurtuluşlarına da kayıtsız kalamayız. Fazilet ve takvayı aramızda hakim
kılmak için hep beraber çalışmak zorundayız. Bu ahlaki dayanışma o ka-
dar önemlidir ki, Kur’an onu benzeri gelmemiş en mükemmel bir ümme-
tin ayırıcı özelliği olarak kabul etmiştir.”