Page 431 - hz_musa
P. 431
430 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
kişiye dua ve tövbe öncesi oruç tutmalarını, temizliğe riayet
etmelerini, üzerlerindeki elbiselerini temizlemelerini emret-
miş sonra da onları yanına alarak, af dilemek, dua ve niyazda
bulunmak için, daha önce Cenab-ı Allah’ın kendisiyle konuş-
tuğu Tur Dağı’na ikinci kere gitmiştir. 1632
Kaynakların büyük çoğunda yer almamakla birlikte İbn Kesîr,
çeşitli kaynaklardan derlediği bilgileri esas alarak, seçilen yet-
miş kişinin, aralarında Hz. Musa, Hz. Harun’la birlikte Hz. Yu-
şa’nın da bulunduğu İsariloğulları’nın en bilginleri ve hayır-
larından oluşan yetmiş kişinin buzağıya tapanlar adına tövbe
etmek için toplandıklarını belirtmiştir. 1633
Bu durumda Hz. Musa’nın hem Tevrat’ı almak hem de İsrailo-
ğulları’nın altın buzağıya tapmak suretiyle işledikleri günah-
tan arınmaları için iki sefer Tur Dağı’na çıktığı anlaşılmakta-
dır. 1634 Bunların her ikisinde de Cenab-ı Allah’ın görülmesi söz
konusu olduğu için bu iki olayın birbirine karışmasına sebep
olmuştur. Dolayısıyla Hz. Musa’nın belirlenen yetmiş kişiyle
Tevrat’ı almak için mi, yoksa İsrailoğulları’nın buzağıya tap-
masından sonra günahlarından tövbe etmeleri için mi Tur
Dağı’na çıktığı konusunda müfessirler görüş ayrılığına düş-
müştür.
Ancak bunlardan birincisinde Hz. Musa, ikincisinde ise kavmi
Cenab-ı Allah’ı görmek istemiştir. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Mu-
sa’nın Cenab-ı Allah ile Tur Dağı’ndaki ilk buluşmasında O’nu
gözleriyle görmek istediğinde dağın sallanmasıyla kendinden
geçip yere yığıldığı bildirilirken, bu esnada söz konusu yetmiş
kişiden söz edilmemiştir. Bu durum onların belirlenen yerde
ikinci buluşmasında söz konusu olmuştur. 1635
1632 Taberi, s. 1/427; İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3092, Kasas, s. 331; Vanî, s. 398.
1633 İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3091-3092; Kasas, s. 331. Ayrıca bk. Mutavi’, s. 115.
1634 Vanî, s. 398.
1635 Kur’an Yolu, s. 2/598.