Page 224 - hz_musa
P. 224
Hz. MUSA 223
Firavun, beklenmeyen bir uygulamadan dolayı yaşadığı psi-
kolojik baskı sonucu sihirbazlara bağırarak “Yakında başınıza
831
neler geleceğini göreceksiniz!” diyerek tehditler savurmaya
başlamış, kendisinden izin alınmadan gerçekleşen böyle bir
emri vakinin, meydana getireceği acı sonuçları olacağını on-
lara söylemiştir. Çeşitli surelerde ifade buyrulan hususlardan
anlaşıldığına göre o, Hz. Musa ile sihirbazlar arasında önce-
den bir ilişki olduğundan kuşkulanmış veya öyle olduğu gö-
rüntüsünü yayamaya çalışmış, onun sihirbazların hocası ol-
832
duğunu ve kendisine birlikte bir tuzak kurduklarını iddia
etmiştir. Bu tuzak aracılığıyla Mısır’ın yerli halkının vatanla-
rından çıkarılacağı ve onların yerine de İsrailoğulları’nın yer-
leştirilme istendiğini belirtmiştir.
Şartların kendi aleyhine döndüğünü gören Firavun, bizzat
kendisinin düzenlediği bir yarışmada, yaşananların Musa ve
sihirbazların kurmuş olduğu ortak planın/tuzağın sonucu ol-
duğunu, yapmış olduğu bu suçlamanın doğru olduğunu itiraf
etmeleri için sihirbazları şiddetli bir ceza/ölüm ile tehdit et-
miştir.
Firavun, ülkesinde kendi şehrinde sağ olduğu sürece böyle
bir alçaltıcı olaya sebep olmanın sonucunun Allah’ın azabın-
dan daha şiddetli bir ölüm olduğunu belirterek kendini tanrı
yerine koymuş, sihirbazların elleriyle ayaklarını çaprazlama
833
keserek hurma ağaçlarına asarak öldüreceğine yemin et-
834
miştir. Firavun’un bu tehdidinin şöyle bir gerekçeyle de söy-
831 Şuara, 26/49.
832 Taha, 20/71.
833 Firavun’un sihirbazlar için belirlediği cezalandırma şeklinin eski zaman-
larda uygulanan çok canice bir işkence metodu olarak bilindiği söylenmiş-
tir. Bu uygulamada yere ya uzun/yüksek bir sütun dikilir ya da ağaç göv-
deleri kullanılır. Sonra tam tepesine ona çapraz bir tahta parçası çakılır.
Daha sonra suçlunun elleri yukarıdan bu tahtaya bağlanır, yavaş yavaş acı
çekerek ölmesi için öyle beklenir. (Mevdudî, s. 3/259.)
834 Taha, 20/71; Şuara, 226/49. Bazı İslami kaynaklarda Firavun’un Allah
adına yemin ettiği şeklinde bilgiler bulunmaktadır. Zaten Hz. Musa ile Fi-
ravun arasındaki bütün tartışmanın ve çatışmanın temelinde Firavun’un
imana davet edildiği halde bunu kabullenmeme meselesi yatmaktadır. Do-