Page 221 - hz_musa
P. 221

220  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           şürmek onlar için yaşanacak acıların başında gelmektedir. Bu
           iki iddia ile Firavun halkı sihirbazlar ve Hz. Musa aleyhine kış-
                                                         825
           kırtarak, yaşanan krizi bertaraf etmeye çalışmıştır.  Çünkü o,
           sihirbazların bu yenilgisinden ve Allah’a yönelmesinden, top-
           lumun da onların peşine takılarak Hz. Musa’nın peygamberli-
           ğine inanacağı vehmiyle siyasi bir endişe duymuştur.
           Bu iddialarıyla Firavun, Hz. Musa’nın peygamberliğinin ger-
           çekliğinden dolayı değil, sihirbazların onunla anlaşmasından
           dolayı onu peygamber gibi kabul ettiklerini iddia etmiştir. O,
           Hz.  Musa’nın  kazanmasını  bir  mucize  eseri  veya  olağan  bir
           durum gibi görmemiş, aksine daha önceden sihirbazlarla ya-
           pılan hileli bir anlaşmanın sonucu olarak değerlendirmiştir.
           Sihirbazların Hz. Musa ile anlaşarak Mısır halkını yurtların-
           dan çıkarmak için kendi aralarında bir oyun/tuzak kurdukla-
           rını söylemiş, onları en hassas oldukları konuda duyarlı hale
           getirmeye çalışmış, bu sebeple onların imanının gerçek değil
           sahte olduğu yalanını yayarak toplumu onlar aleyhine kışkırt-
                         826
           mak istemiştir.  Firavun sadece bu ithamlarla sınırlı kalma-
                                                            827
           mış, “Anlaşılıyor ki, o size sihri öğreten büyüğünüzdür”  diye-
           rek hem Hz. Musa’yı sihirbazlıkla suçlamış hem de yaşanan
           olayların mucize olma özelliğini karalamaya çalışmıştır. O, Hz.
           Musa’yı  sihirbazların  hocası/reisi  gibi  göstererek  kendisine
           bir tuzak kurulduğunu, bu yaşanan olayların bunun sonucu
           olduğunu iddia etmiştir. Oysa o günden önce Hz. Musa, onlarla
           bir araya gelmediği halde onlara sihir sanatını nasıl öğretebi-
           lir ki? Zaten aklı olan da böyle bir şey söylemez.  828
           İbn Abbas’tan gelen bir rivayette sihirbazların ani imanının
           arka planına ışık tutulmaktadır. Hz. Musa karşılaşma başlama-
           dan önce yakaladığı bir fırsattan yararlanarak sihirbazların en
           büyüğüne: “Söyle bakalım sana galip gelirsem bana inanacak,

           825   Razî, Tefsir, s. 11/15.
           826   Ebussuud, s. 3/529-530; Vehbi, s. 5/1727.
           827   Taha, 20/71; Şuara, 26/49.
           828   İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6064; Sabunî, 10. Fasikül, s. 61.
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226