Page 216 - hz_musa
P. 216
Hz. MUSA 215
linde ifade buyrulmaktadır. Araf suresinde Musa ve Harun’un
Rabbi yanında Cenab-ı Allah için “Âlemlerin Rabbi” ismi/sıfatı
ilave olarak kullanılmış, Hz. Musa’nın adı Hz. Harun’dan önce
zikredilmiştir. Taha suresinde ise önce Hz. Harun’un sonra Hz.
Musa’nın adı yer almıştır. Secdeye kapanan sihirbazlar arasın-
da ayrım yapılmadan ve sayı verilmeden “Sihirbazlar secdeye
kapandılar.” şeklinde çoğul ifadesi kullanılmıştır.
Sihirbazların Araf suresinde geçen ifadelerinin yanlış anlaşıl-
maya meydan vermemek adına konuya açıklık getirmek mak-
sadıyla, “Musa ve Harun’un da Rabbi olan Âlemlerin Rabb’ine”
şeklinde te’kitli bir ifade şeklinde buyrulduğu belirtilmiştir.
Güya sihirbazlar “Âlemlerin Rabb’ine iman ettik” deyince, Fira-
vun kendine bundan bir pay çıkarmış ve “Beni mi kastediyor-
sunuz?” demiştir. Bunun üzerine onlar “Hayır, aksine Musa ve
Harun’un Rabbi’ne” iman ettik diyerek kavminin Firavun hak-
kındaki cehaletini gidermek, yanlış anlaşılmaya engel olmak
813
maksadıyla konuya açıklık getirmiştir.
Başka bir bakış açısıyla Eski Mısır dini inancında, insanların
Firavun için secde eder gibi yere kapanma kültürü bulunmak-
tadır. Bu yüzden Firavun sihirbazların secde etmesini kendisi
için yapılmış dini gereklilik ve saygı olarak algılamış olmalıdır.
Böyle bir yanlış anlaşılmaya fırsat vermemek için sihirbazlar,
“Alemlerin Rabbi” olan “Musa ve Harun’un Rabbine”, iman et-
tiklerini belirterek kim için secde ettiklerine açıklık getirmiş-
814
tir.
İbn Abbas ve başkalarının da rivayet ettiği hadislerde olduğu
gibi Katade b. Diâme es-Sudûsî onlar hakkında “Günün baş-
langıcında kâfirdiler, sihirbazdılar; günün sonunda ise birr
815
(iyilik) sahibi birer şehit oldular.” demiştir. Onlarla ilgili Ha-
san-ı Basri’nin de şöyle dediği nakledilmektedir: “Müslüman
olarak doğup Müslümanlar arasında yetişmiş birinin dinini üç
813 Maturidi, s. 6/33; Ebussuud, s. 3/528, 6/377.
814 Kur’an Yolu, s. 2/570.
815 Taberî, s. 1/413.