Page 215 - hz_musa
P. 215
214 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Karşılaşma sonrasında sihirbazlar şehadet getirerek iman et-
miş, bir anlamda karşılaşma amacına ulaşmıştır. Çünkü onlar,
Allah’ın kudreti sayesinde gösterilen mucizenin kendi sihirle-
rini ortadan kaldırdığını, mucizeyle sihrin açık farkını görün-
ce Hz. Musa’nın sihirbaz değil peygamber olduğunu anlamış,
doğrudan secdeye kapanarak “Musa’nın ve Harun’un Rabbine
808
iman ettiklerini” açıklamıştır. Binlerce Mısırlının önünde
gerçekleşen sihirbazların secde olayı, kendisini tanrı olarak
ilan eden Firavun için ciddi bir itibar kaybı olurken, Hz. Mu-
sa’nın peygamberlik dahil bütün iddiaları haklılık kazanmış,
toplumsal algı onlar lehine evrilmiştir.
Bu durum karşısında Firavun ve yakınındakilerin Hz. Musa’nın
sihirbaz olduğunu iddia etmeleri imkânsız hale gelmiştir. Si-
hirbazlar, Hz. Musa ve kardeşi Hz. Harun ile karşılaştıkları bu
âna kadar Mısır’da geçerli olan dini hayat üzere yaşamışlardı.
Firavun’u tanrı olarak kabul etmişler, hatta onun, dini önder-
809
leri olmuştur. Buna rağmen onlar protokole, Firavun’un ve
adamlarının huzurunda olduklarına aldırmadan kendilerini
tutamamış, düşünmeye, değerlendirmeye bile ihtiyaç duyma-
dan derhal secdeye kapanmış, Hz. Musa’nın ve Hz. Harun’un
Rabbine iman ettiklerini ilan etmiştir. Onlar, hakkı batıla tercih
ederek Firavun’un onlara vadettiği dünyalığı ellerinin tersiyle
itmiş, bir kenara atmış, başlarına gelecek musibet ve felaketi
810
hiç mi hiç umursamamıştır. Bundan sonrasıyla ilgili olarak
Kur’an-ı Kerim’de Araf suresinde şöyle buyrulmaktadır: “Si-
hirbazlar hep birden secdeye kapanarak: Biz âlemlerin Rabbi-
811
ne, Musa ve Harun’un Rabbine inandık, iman ettik dediler.”
Taha suresinde bu durum; “Sihirbazlar hemen secdeye kapan-
812
dılar: ‘Biz, Harun ile Musa’nın Rabbine inandık.’ dediler.” şek-
808 Mevdudî, s. 3/257; A. Neccar, s. 261.
809 Kutub, s. 6/210-211.
810 Maturidi, s. 9/284-285; Havva, s. 5/273; Hicazi, 4/356. Ayrıca bk. Mevdu-
dî, s. 2/83.
811 Araf, 7/120-122; Şuara, 26/47-48.
812 Taha, 20/70.