Page 22 - hz_musa
P. 22
Hz. MUSA 21
muştur. Bütün mabetlerde ibadetler onun adına yapılmıştır. 19
Eski Ahit’de Hz. İbrahim zamanından başlamak üzere otuz
dokuz yerde firavun unvanından söz edilmekte, iki yerde de
bu unvan kralın adıyla birlikte yer almaktadır. 20
Kur’an-ı Kerim’de yetmiş dört yerde geçen firavun kelimesi,
sadece Hz. Musa dönemindeki Mısır krallarını ifade etmek-
tedir. Birçok ayeti kerimede ailesi, hanedan, (âl-i Firavun),
avanesi (mele’), kavmi ve askerleri (cünûd) ile birlikte kulla-
nılması onun tek bir kişi olmaktan ziyade bir sembol olarak
takdim edildiğini göstermektedir. Hz. Yusuf devrindeki kral
için “rab” ve “melik” kelimeleri kullanılmaktadır. 21
Firavun kelimesinden söz edildiğinde, onlar kibir ve zulümle-
riyle tanındıkları için zulüm akla gelmektedir.
Firavun, yaratıcının varlığını ve ahireti inkâr etmiş, dünyanın
yıldızlar tarafından idare edildiğini, asalet ve şerefin dünyada
kulları olarak gördüğü Kıptı kavmine ait olduğunu belirtmiş,
idaresi altındaki insanlar üzerine kurduğu otoritenin sarsıl-
maması için ne gerekiyorsa onu yapmıştır. 22
Kur’an-ı Kerim’de Firavun, Hz. Musa’nın karşısında yer alan,
büyüklük taslayan, böbürlenen, ilahlık iddiasında bulunacak
kadar kendisini beğenen, Musa’nın tanrısına ulaşmak için ku-
leler yaptıracak kadar taşkınlık gösteren, halkını küçümseyip
zayıfları ezen, gerçeklere sırt çeviren bir kral olarak tanıtıl-
23
maktadır. Tevrat’ta Hz. Musa’nın mücadele ettiği firavun ile
daha önce İsrailoğulları’na zulmeden firavunun ayrı kişiler
24
olduğu ileri sürülürken Kur’an-ı Kerim’de bu ayrımdan söz
edilmemekte aksine isim verilmeksizin bir tek Firavun’dan
bahsedilmektedir.
19 Harman, Firavun, s. 13/118-119.
20 Harman, Firavun, s. 13/119.
21 Harman, Firavun, s. 13/120. Ayrıca bk. Yusuf, 12/41/43, 50.
22 Yazır, 4/2875-2876. Ayrıca bk. Şuara, 26/29.
23 Harman, Musa, 13/120.
24 Harman, Musa, 13/119.