Page 19 - hz_musa
P. 19

18  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           Mısır devleti kuvvet kullanmaya mecbur olmuştur. Bu durum
           Mısır  İmparatorluğunun  yıkılmasını  hazırlayan  etkenlerden
           birisi olarak kabul edilir. Çünkü iyi niyetle bu ülkeye yerleşen
           yabancılar, sonraları Mısır devletinde siyasi hakimiyetin başı-
           na geçmeye dahi muvaffak olmuşlardır. 9
           Bu tür bilgiler, kullanılan kaynaklar bakımından farklılık arz
           etmektedir. Dini literatürde ve İslam kaynaklarında genel ola-
           rak  zaman  tayini  II.  Ramses  ile  ilişkilendirilmekte  ve  onun
           adı çok kullanılmaktadır.  Ancak evrensel hale getirilen tarihi
           rivayetlerde ve Batılı kaynaklarda III. Thutmose’nin adı daha
           çok kullanılmaktadır.

           Dini literatürde insanlık tarihi üç bölüm olarak sınıflandırıl-
           maktadır.

           I.   Dönem; Hz. Âdem- Hz. Musa arası
           II.  Dönem; Hz. Musa- Hz. Muhammed arası

           III.  Dönem; Hz. Muhammed sonrası
           Hz. Musa, yaşadığı zaman ve coğrafyada ikinci yeni dönemin
           ilk peygamberi olarak kabul edilmektedir. Kur’an-ı Kerim’de
           “Biz daha önceki nesilleri yok ettikten sonra, düşünüp ibret al-
           sınlar diye Musa’ya, insanların gönüllerini aydınlatacak, onla-
           ra doğru yolu gösterecek ve bir rahmet kaynağı olacak Tevrat’ı
                  10
           verdik.”  buyrularak herhangi bir kronolojik bilgi verilmeksi-
           zin Hz. Musa’nın daha önceki nesillerin (Hz. Nuh, Hz. Hud, Hz.
           Salih, Hz. Lut kavimleri) yok edilmesinden yani “Kurun-u Ûla
           /İlk Dönem” den sonra peygamber olarak görevlendirildiğine
                               11
           dikkat çekilmektedir.  Nitekim Taha suresinde Hz. Musa ile
           Firavun arasındaki tartışmalarda “Kurun-u Ûla” konusu zik-
           redilerek şöyle ifade buyrulmaktadır: “Firavun, ‘Eğer öyleyse
           önceki nesillerin (Kurun-u ûla) durumu ne olacak? Diye sordu.

           9   Afetinan, s. 139-148.
           10   Kasas, 28/43.
           11   Necati Kara, Kur’an’a Göre Hz. Musa Firavun ve Yahudiler, İstanbul, 1989 s.
               126-127.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24