Page 19 - hz_musa
P. 19
18 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Mısır devleti kuvvet kullanmaya mecbur olmuştur. Bu durum
Mısır İmparatorluğunun yıkılmasını hazırlayan etkenlerden
birisi olarak kabul edilir. Çünkü iyi niyetle bu ülkeye yerleşen
yabancılar, sonraları Mısır devletinde siyasi hakimiyetin başı-
na geçmeye dahi muvaffak olmuşlardır. 9
Bu tür bilgiler, kullanılan kaynaklar bakımından farklılık arz
etmektedir. Dini literatürde ve İslam kaynaklarında genel ola-
rak zaman tayini II. Ramses ile ilişkilendirilmekte ve onun
adı çok kullanılmaktadır. Ancak evrensel hale getirilen tarihi
rivayetlerde ve Batılı kaynaklarda III. Thutmose’nin adı daha
çok kullanılmaktadır.
Dini literatürde insanlık tarihi üç bölüm olarak sınıflandırıl-
maktadır.
I. Dönem; Hz. Âdem- Hz. Musa arası
II. Dönem; Hz. Musa- Hz. Muhammed arası
III. Dönem; Hz. Muhammed sonrası
Hz. Musa, yaşadığı zaman ve coğrafyada ikinci yeni dönemin
ilk peygamberi olarak kabul edilmektedir. Kur’an-ı Kerim’de
“Biz daha önceki nesilleri yok ettikten sonra, düşünüp ibret al-
sınlar diye Musa’ya, insanların gönüllerini aydınlatacak, onla-
ra doğru yolu gösterecek ve bir rahmet kaynağı olacak Tevrat’ı
10
verdik.” buyrularak herhangi bir kronolojik bilgi verilmeksi-
zin Hz. Musa’nın daha önceki nesillerin (Hz. Nuh, Hz. Hud, Hz.
Salih, Hz. Lut kavimleri) yok edilmesinden yani “Kurun-u Ûla
/İlk Dönem” den sonra peygamber olarak görevlendirildiğine
11
dikkat çekilmektedir. Nitekim Taha suresinde Hz. Musa ile
Firavun arasındaki tartışmalarda “Kurun-u Ûla” konusu zik-
redilerek şöyle ifade buyrulmaktadır: “Firavun, ‘Eğer öyleyse
önceki nesillerin (Kurun-u ûla) durumu ne olacak? Diye sordu.
9 Afetinan, s. 139-148.
10 Kasas, 28/43.
11 Necati Kara, Kur’an’a Göre Hz. Musa Firavun ve Yahudiler, İstanbul, 1989 s.
126-127.