Page 168 - hz_musa
P. 168
Hz. MUSA 167
da onun etnik olarak aynı kavimden olmadığı halde Firavun
ile de ilişkileri bulunduğu, Firavun ve kavmiyle iç içe yaşadığı
bilinen tarihi bir gerçektir. Dolayısıyla “Her kavmin bir yol gös-
621
tericisi olmuştur.” ayeti kerimesini aynı etnik toplum mu?
Yoksa ayrı etnik unsurlardan meydana gelmiş aynı coğrafyada
622
yaşayan bir toplum mu? şeklinde değerlendirmek lazımdır.
Bütün bunların yanında Hz. Musa’nın Firavun ile ilişkilerinde
Kur’an-ı Kerim’de öne çıkan diğer önemli bir husus, onun kav-
minin özgürlüğünü kazanmak için Firavun’dan kurtulmasını
ve Mısır’dan çıkmasını sağlamaktır. Nitekim o Cenab-ı Allah
tarafından peygamber olarak gönderildiğini söylerken İsrai-
623
loğulları’nın kendisiyle gönderilmesini istemektedir. Ayeti
kerimenin açık anlamından Hz. Musa’nın Allah’ın elçisi olarak
Firavun’a gönderildiği anlaşılmaktadır. Ayrıca, “Gerçek şu ki,
624
Biz Firavun’a delillerimizin hepsini gösterdik, fakat o bunların
625
tamamını yalanladı ve inkârda direnmeye devam etti.” ayeti
kerimesi Firavun’un Hz. Musa’nın görev sorumluluk alanına
tabi olduğunu göstermektedir. Bunun yanında Firavun’un
626
kavminden olan sihirbazların iman etmesi, Hz. Musa’nın
peygamberlik görev ve sorumluluğunun aynı coğrafyada bir-
likte yaşadıkları Kıptileri de kapsadığını göstermektedir. Ni-
tekim Yunus suresinde gayet açık bir ifade ile Cenab-ı Allah
diğer peygamberler gibi Hz. Musa’yı ve kardeşi Hz. Harun’u Fi-
ravun ve çevresindeki ileri gelenlerle birlikte herkese gönder-
diğini : “Onların da ardından Musa ve Harun’u açık mucizele-
627
628
rimizle Firavun’a ve çevresindeki ileri gelenlere gönderdik...”
ayeti kerimesiyle delillendirmektedir.
621 Ra’d, 13/7.
622 Bk. Mahmud, s. 251.
623 Araf, 7/104-105; Taha, 20/47. İbn Kesîr, Kasas. S. 279.
624 Ebussuud, s. 3/522; Vehbi, s. 5/1717.
625 Taha, 20/56.
626 Taha, 20/70.
627 Maturidi, s. 7/106.
628 Yunus, 10/75.