Page 71 - Microsoft Word - orjinal
P. 71

Dr. MUSTAFA BAŞ                       71




                                Günah Kavramı ve Büyük Günahlar (1)


                                “E
                                       ğer yasaklandığınız büyük günahlardan sakınırsanız, (küçük)
                                       günahlarınızı örteriz ve sizi şerefli bir yere sokarız.” (Nisa,
                            4/31)
                                Günah,  kelime olarak Farsça’dan gelmektedir. Anlamı dinde suç sa-
                            yılan, Allah’ın yasak ettiği söz ve davranışlar, demektir. Allah’ın yapın
                            dediği bir şeyi yapmamak günah olduğu gibi, yapmayın dediği bir şeyi
                            yapmak da  günahtır. Allah, inananlara namaz kılmayı emretmektedir.
                            Kendisine namaz farz olan her müslüman, emri yerine getirmekle yüküm-
                            lüdür. Aksini yaparsa günah işlemiş olur. Aynı şekilde Allah, aralarında
                            nikah bağı bulunmayan kadınla erkeğin cinsi ilişkide bulunmalarını ya-
                            saklamaktadır. Bu yasağa uymayanlar da günah işlemiş olurlar. Günahlar
                            karşılığı itibarı ile eşit değildir. Kur’an, günahları, büyük ve küçük olmak
                            üzere iki kısma ayırmakta, ancak, bunların neler olduğu hakkında fazla
                            bilgi vermemektedir.
                                İnsanı günah işlemeye sevkeden en önemli etken nefistir. Genel ola-
                            rak insan nefsinin tabiatında şehvete, günaha ve kötülüğe meyil vardır.
                            Nefis, gücünü ve emrindeki arzuları ve şeytanın da vesvesesi ile o yönde
                            kullanır. Kur’an, “Muhakkak nefis, aşırı şekilde kötülüğü emreder.” (Yu-
                            suf, 12/534)  ayeti ile nefsin bu  olumsuzluğuna vurgu  yapmıştır. Allah
                            insanı bu yönelişten kurtarmak sırrı d için ona doğru ve yanlışı, iyiyi ve
                            kötüyü ayırt edecek, onu insanın zararına olacak şeylerden koruyacak akıl
                            vermiştir. İnsan akıl sayesinde iyi ve kötüyü, doğru ile yanlışı ayırabilir,
                            nefsinin aşırı derecedeki isteklerini dengeleyip, dünya ve ahitetine zarar
                            veren şeylerden koruyabilir. İnsanın diğer varlıklara üstünlüğünün özelli-
                            ği de buradadır.
                                Yaşanılan dünya da insanı günaha sokan birçok dış etken bulunmak-
                            tadır. Yaşanılan dünya hayatının çekiciliği, insanın aşırı istekleri onu gü-
                            nah işlemeye yönlendirmektedir. Kur’an; “İnsanlara kadınlar, oğullar,
                            yüklerle altın ve gümüş yığınları, salma atlar, davarlar ve ekinlere karşı
                            düşkünlük, çekici kılındı. Bunlar, dünya hayatının geçici menfaatleridir.”
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76