Page 44 - hz_musa
P. 44
Hz. MUSA 43
bını göndermiş, onları bir sabah vakti suda boğup helak etmiş-
tir. ‘Ve böylece zulmedenler güruhunun kökü kesilmiştir. Hamd,
98
alemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur.” (Enam, 6/45.)
Aynı ilahi kaynaktan geliyor olmaları sebebiyle Kur’an-ı Ke-
rim’de Hz. Musa ile ilgili verilen bilgilerle Tevrat’ta yer alanlar
arasında benzerliklerin/paralelliklerin bulunması gayet ta-
biidir. Ayrıca bu benzerlikten kaynaklanarak İslam kaynakla-
rında Tevrat ve İsrailiyattan alınan bilgilerin büyük bir yekûn
99
tuttuğu görülmektedir.
Kur’an-ı Kerim ve Tevrat’ta, Hz. Musa’nın peygamberlik öncesi
dönemiyle ilgili iki temel anlatım yer almaktadır. Bunlardan
ilki, annesinin doğum sonrası onu nehre bırakması sonucun-
da Firavun hanedanının Hz. Musa’yı bulup saraya alması, di-
100
ğeri de onun bir Mısırlı’yı öldürerek Medyen’e kaçmasıdır.
Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’nın nesebinden söz edilmemekte-
dir. Babasının adı olarak bilinen İmran ismi, Kur’an-ı Kerim’de
Âl-i İmran suresinde iki (3/33, 35.) Tahrim suresinde (66/12.)
bir yerde olmak üzere üç defa geçmektedir ki bu kişi Hz. Mu-
sa’nın değil Hz. İsa’nın annesi Hz. Meryem’in babasıdır. Buna
rağmen Mevdudî, Kur’an-ı Kerim’de adından söz edilen İm-
ran’ı, Tevrat’ta adı geçen Amram ile aynı kişi ve Hz. Musa’nın
babası olduğunu iddia etmektedir. Onun Hz. Musa’dan önce
biri kız (Meryem) diğeri oğlan (Harun) iki çocuğu olduğunu,
Hz. Harun’un, İsraillilerin evinde doğan bütün erkek çocukla-
rın öldürülmesi ile ilgili genelgenin henüz yayınlanmadığı bir
tarihte doğduğunu, bu yüzden kurtulduğunu belirtmektedir.
O, ailenin üçüncü çocuğunun (Musa) bu genelgenin tam bir
titizlikle uygulandığı zamanda doğduğunu ifade etmektedir. 101
98 İbn Kesîr, Tesir, s. 8/3866.
99 Harman, Musa, s. 31/211.
100 Meral, s. 25.
101 Mevdudî, s. 4/160.