Page 39 - hz_musa
P. 39
38 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
farklılık büyük ölçüde katliamın büyüklüğünden veya çeşitli
zaman ve yerlerde öldürülen çocukların sayılarıyla ilgili sağ-
lıklı kayıtların olmamasındandır.
İbn Kesîr, İsrailoğulları’nın Mısırda uğradığı zulümlerin se-
bebini Hz. İbrahim’e dayandırmaktadır. O, diğer kaynaklarda
nakledilen Firavun’un gördüğü rüya ile ilgili rivayetlerden
farklı olarak, bu tür olayların Hz. İbrahim’in Mısır’a geldiğin-
de verdiği bilgiler dolayısıyla olduğunu söylemektedir. Hz. İb-
rahim’in Mısır seyahati esnasında eşi ile ilgili yaşadığı olum-
suzluklar sonrasında, kendi çocuklarına başından geçenleri
anlatmış ve bu arada kendi soyundan Mısır kralının helakine
sebep olacak bir çocuğun geleceği müjdesini vermiştir. Bu
haber zamanla Kıptiler arasında duyulmuş ve yaygınlaşmış-
tır. Bunun üzerine Firavun kendi geleceği ile ilgili korkuya
kapılarak İsrailoğulları’nın erkek çocuklarının öldürülmesini
87
emretmiştir. Süddi kanalıyla aktarılan bir rivayete göre Fira-
vun rüyasında; Beytü’l-Makdis tarafından gelen bir ateşin bü-
tünüyle Mısır ve Kıptileri yaktığını fakat İsrailoğulları’na do-
kunmadığını görür. O, uyandığında bütün kâhin ve sihirbazları
toplayarak rüyasını yorumlatır. Onlar İsrailoğulları arasından
doğacak bir çocuğun eliyle bütün Mısır’ın helak olacağını söy-
lerler. Bunun üzerine Firavun erkek çocukların öldürülmesini
ve kadınların bırakılmasını emreder. 88
İsrailoğulları, Cenab-ı Allah’ın Hz. İbrahim’e neslinden bir kral
çıkaracağı vadi üzerine onu beklemeye başlamıştır. Bazıları
onun Hz. Yakub’un oğlu Hz. Yusuf olduğunu sanmışlar fakat
o ölünce Hz. İbrahim’in vadinin o olmadığı anlaşılmıştır. Fira-
vun bu çocuğu bulmak için ilgilileri toplayıp yanlarına birer
87 Ebu’l-Fida İmadüddin İsmail b. Şihabiddin Ömer İbn Kesîr, Tah. Muham-
med Ahmed Abdulaziz, Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, Çev. Bekir Kar-
lığa, Bedrettin Çetiner, İstanbul, 1984, Tefsir, s. 11/6192; Kasas, s. 258.
İsrailoğullarının Yusuf sonrası Mısır’da yaşadıkları Tevrat’ta geniş bir şe-
kilde yer almış, hatta bu bilgiler çeşitli kanallardan İslam kaynaklarına da
girmiştir. (Bk, Mısır’dan çıkış, 1. Bab.)
88 Zemahşerî, s. 5/10; Razî, Tefsir, s. 17/475; İbn Kesîr, Kasas, s. 258.