Page 38 - hz_musa
P. 38

Hz. MUSA  37



           rinin de çok büyük bir tehlike oluşturacağını belirterek kâhin
           ve bilge insanları bir araya getirerek bu duruma bir çözüm
           üretmelerini  ister.  Onlar  erkek  çocuklarının  öldürülmesi  ve
           kızların  da  Mısırlılarla  evlendirilmesi  suretiyle  bu  tehdidin
           ortadan kalkacağı görüşünde fikir birliğine varırlar. Hz. Musa
                                      81
           bu süreçte dünyaya gelmiştir.
           Zemahşerî, bu uygulamanın ilahi takdiri bertaraf etmeye yet-
           meyeceğini, kâhin doğru da yalan da söylese öldürme eylemi-
           nin faydasız olduğunu belirtmektedir. O, “Biz ise, ülkede ezilen
           bu insanlara lütufta bulunmak, onları kölelikten kurtarıp kendi
           kendilerini yöneten bir toplum yapmak ve onların yeryüzünde
                                                  82
           özgürce yaşamalarını sağlamak istiyorduk.”  ayeti kerimesine
           göre bu tür baskı ve zulümleri onların kurtuluşunun, Firavun
           ve kavminin ellerinde bulunan her şeye sahip olmaları zama-
           nının yaklaştırdığının delili olarak değerlendirilmesi gerekti-
           ğini düşünmektedir. Çünkü Cenab-ı Allah, Firavun, Haman ve
           ordularının elinde bulunan mülk ve saltanatın İsrail oğulla-
           rından doğacak bir çocukla ellerinden alınacağını ve yok ola-
           cağını onlara göstermek istemektedir.  83

           Firavun’un  saltanatını  yok  edeceği  vehmiyle  doğacak  olan
           çocuğu yani Hz. Musa’yı bulmak için İsrailoğulları’ndan öldü-
           rülen erkek çocukların sayısıyla ilgili farklı bilgiler verilmek-
                                               85
                                   84
           tedir. Bunların yetmiş bin,  doksan bin  veya dokuz yüz dok-
                  86
           san bin  olduğunu ileri sürenler olmuştur. Bu rakamlardaki
           81   Şelebi, s. 61.
           82   Kasas, 28/5.
           83   Zemahşerî, s. 5/10, 12; Mutavi’, s. 10. Ayrıca bk. Araf, 7/103; Kasas, 28/6-
               8, 76-83. Tevrat’ta Haman’ın adı geçmemektedir. Kur’an-ı Kerim’de Fira-
               vun, Haman ve Karun Hz. Musa’nın çağdaşı ve onun için tehdit unsuru
               olan  Mısır  yönetiminin  önemli  şahsiyetleridir.  Bunlar  bulundukları  ko-
               num ve sahip oldukları imkanlar sebebiyle gurura kapılmış, kendilerini
               başkalarından üstün görmüş ve bundan dolayı da eleştirilmiştir.
           84   Muhyiddin  İbn  Arabi,  Fusüsü’l-Hikem,  Çev.  Nuri  Gençosman,  İstanbul,
               1992, s. 294, 2. Dipnot.
           85   Zemahşerî, s. 5/14; Ebussuud, s. 6/497; Mutavi’, s. 11.
           86   Yazır, s.  1/348.
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43