Page 262 - hz_musa
P. 262
Hz. MUSA 261
960
fan, çekirge, kurbağa, bit ve Nil suyunun kana dönüşmesi.
Ebussud, Hz. Musa’nın denizin yarılması gibi başka mucizele-
rinin de bulunduğunu ancak Firavun ve kavmi tarafından ya-
lanlanan mucizelerin dokuz olarak nitelendiğini ve en önemli
961
mucizesinin asa olduğunu belirtmektedir. Zemahşerî, Neml
suresinin 27/12. ayeti kerimesini tefsir ederken diğer bazı
mucizeleri de katarak Hz. Musa’nın gösterdiği mucizelerin
farklı sıralanabileceğini, asa ve beyaz el mucizelerinin bunla-
ra ilave edildiği zaman sayının on bir olabileceğini belirterek
şöyle değerlendirmektedir: Denizin yarılması, tufan, çekirge,
haşerat, kurbağalar, kan, kıtlık, sahralarda mallarının mahvı,
962
ekinlerinde noksanlık.
Taberi, dokuz mucizeyle alakalı olarak şöyle bir bilgi aktar-
maktadır: Tufan, çekirge, haşarat, kurbağa, kan, asa, el, mal-
963
larının yok olması, deniz. O, Hz. Musa’nın bedduası sonrası
onların mallarının taşlaşarak yok olduğunu ve Mısır’da bunla-
rın kalıntılarının hala bulunduğunu söylemektedir. 964
Fahreddin Razî, fıkıh usulünde bir sayının özellikle anılması-
nın ona ek yapılmasına engel olmadığı genel kuralından ha-
reketle burada dokuz sayısının zikredilmesinin mucizelerin
bunlarla sınırlı kalması anlamına gelmediğini belirtmektedir.
O bilim insanlarının ayette geçen dokuz mucizenin hangileri
olduğu konusunda görüş birliğine vardıklarını diğerleri üze-
rinde fikir ayrılıkları olduğunu hatırlatmaktadır. 965
Razî, mucize konusuna farklı bir bakış açısıyla, İsrailoğulla-
rı’na bildirilen on emir ile Hz. Musa’nın gösterdiği mucizeler
arasında bir ilgi kurmaktadır. O, dokuz mucize ifadesini açık-
larken kendisinin doğru olarak kabul ettiği Saffan b. Assal’dan
naklettiği şu bilgiyi tefsirine almaktadır: Bir Yahudi arkadaşı-
960 Vehbi, 10/3982. Ayrıca bk. Ebussuud, s. 3/512, 6/170; Hicazi, s. 4/400.
961 Ebussuud, s. 6/170.
962 Zemahşerî, s. 4/1050.
963 Yunus, 10/88.
964 Taberî, s. 1/418-419.
965 Razi, Tefsir, s. 15/76.