Page 194 - Microsoft Word - orjinal
P. 194

194                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              III- Fiillerde Kasıt

              A. øúler Maksatlarına Göredir
              ønsanın yaptı÷ı her iúin mutlaka kendi iradesinden kaynaklanması,
           yani o iúin kendi seçimiyle olması gerekir. ørade, fiile amaçlanan bir
           hedef için yönelir ki, bu da kast veya niyettir. O halde kasıt veya niyet,
           fiile yönelmiú irade; baúka bir ifadeyle, iradenin fiile yöneltilmesi
           demektir. Örne÷in bir kiúi, di÷erini vurmak için kurúun atsa ve kurúun
           da isâbet etse, iradesini kurúun atma yönünde kullanmıú ve vurmayı
           kastetmiú olur.
              Psikolojide, iradeden önceki hazırlık eylemleri ve iradeye tâbi olan
           uygulamaya yönelik eylemlerin kısımları vardır. Konuyu daha fazla
           geniúletmeye gerek olmadı÷ı düúünüldü÷ünden burada sadece kastın
                                                               60
           mertebeleri belirtilmekle yetinilecektir. Nitekim es-Subkî’ kastı, gü-
           nahlar alanında bazı kısımlara ayırmaktadır: Ona göre kasıt; hâcis,
           hâtır, hadîsu’n-nefs, hemm ve azm olmak üzere beúe ayrılır.
              Hâcis, fiili iúleme fikrinin ilk olarak akla düúmesidir. Bunu hâtır
           takip eder ki, o da fiili yapma düúüncesinin kiúinin içinden geçmesidir.
           Her iki aúamadan sonra hadîsü’n-nefs gelir. Bu ise düúünceyi gerçek-
           leútirip gerçekleútirmeme arasındaki tereddüt halidir. Sonra  hemm
           safhası gelir  ki, o  da, fiili terk etmek yerine  gerçekleútirmeyi tercih
           etmektir. Son olarak kasıt, azm ile tamamlanır. Bu da fiili yapmaya
           kesin olarak karar vermek ve bunda kararlı olmaktır.
              Hâcis ve  hâtır iste÷e ba÷lı olmadı÷ından, kiúi bunlardan dolayı
           sorumlu tutulmaz. Aynı úekilde kiúi, Hz. Peygamber’in (s.a.s), “Üm-
                                                            61
           metimin içinden (nefsinden) geçirdikleri affedilmiútir” sözünden do-
           layı hadîsu’n-nefs’ten de sorumlu de÷ildir. Hz. Peygamber’in (s.a.s),
           “øyili÷i yapmayı istemekten dolayı bir sevap yazılır. Kötülü÷ü yapmayı
                                               62
           istemekten dolayı ise günah yazılmaz” hadisine dayanarak,  hemm
           sebebiyle de kiúi muaheze edilmez. Azm konusunda ise görüú ayrılı÷ı
           bulunmaktadır. Ancak burada konuyu açıklama imkânımız bulunma-
           maktadır.

           60  es-Subkî, el-Halebiyyât; es-Suyûtî, el-Eúbâh, s. 25.
           61  el-Gazâlî, øhya, III, s.36. Bu anlamda bir hadis de el-Buhârî’de vardır. Bkz. el-Aynî,
             Umdetu’l-Kârî, XXIII, s.188.
           62  es-Suyûtî, el-Eúbâh, s. 25.
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199