Page 192 - Microsoft Word - orjinal
P. 192

192                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              a. Genel Zararın Giderilmesi
              Kâdîhan, “genel olan zararı gidermek için, özel zarara katlanılır”
                                                              47
           demektedir. Kâdîhan’ın bu  sözü  el-Eúbâh ve’n-Nezâir’  ile  Mecel-
           le’de nakledilmiútir. 48
              Fakihlerin ço÷unlu÷una göre bu kâide, kamu yararının gerektirdi÷i
           her durumda, devletin ve devlet baúkanının bireylerin hayatına müda-
           hale edebilece÷i sonucunu do÷urur. Örne÷in, bilgisiz doktorun,
           mesle÷ini icra etmesine engel olunabilir; bir evde çıkan yangının di÷er
           evlere sıçramasını önlemek için, birinin evi yıkılabilir; ihtikâr yapıl-
           ması halinde, ihtiyaç maddelerinin fiyatları belirlenebilir; ihtiyaç ha-
           linde ihtikâr yapan kiúi, elinde bulunan gıda maddelerini satmaya zor-
           lanabilir. Bu örnekler daha ço÷altılabilir. 49
              b. Mefsedetin Giderilmesi
              Bir mefsedetin giderilmesi ile bir menfaatin elde edilmesi çatıúır-
           sa,  mefsedetin giderilmesi tercih  edilir.  Mecelle’de de bu husus
           “mefsedetin önlenmesi, menfaatin elde edilmesinden önceliklidir”
                               50
           úeklinde açıklanmıútır. el-Eúbâh’ta ise menâfi‘ kelimesi yerine aynı
                                                   51
           anlama gelen mesâlih kelimesi kullanılmıútır.
              Hanefî mezhebi,  hakların kötüye kullanılması nazariyesini, bu
           kâide üzerine bina etmiú; hakkın kullanılmasının baúkalarına önemli
           ölçüde bir zarar vermesi halinde, kiúinin bu hakkını kullanmaktan men
           edilebilece÷ini ileri sürmüútür. 52
              c. Daha hafif olan zararın öncelenmesi
                               53
              Mecâmi‘ ve Eúbâh  adlı eserlerden naklen Mecelle’de, “büyük za-
                                        54
           rar, daha hafif olanı ile giderilir” ;“iki kötü úeyle karúı karúıya kalın-

           47  el-Fetâva’l-Hâniyye (el-Fetâva’l-Hindiyye’nin kenarında) c. III, s.243;  øbn
             Nuceym, el-Eúbâh, s. 35.
           48  Md. 26.
           49  Bkz.  Mecelle,  md. 919, 964;  eú-ùâtıbî, el-Muvafakât, c. III, s. 350;  el-Fetâva’l-
             Hindiyye, c. III, s.277, øbn Kayyım, et-Turuku’l-Hukmiyye, s. 223, 233 vd.
           50  “Def’-i mefâsid, celb-i menafiden evladır” (md. 30.)
           51  es-Suyûtî, el-Eúbâh, s. 62; øbn Nuceym, el-Eúbâh, s. 36.
           52  Geniú bilgi için bkz. Mahmesânî, en-Nazariyyetü’l-Âmme, c. I, s. 45.
           53  es-Suyûtî, el-Eúbâh, s. 62; øbn Nuceym, el-Eúbâh, s. 35; Güzelhisârî, Menâfi, s.323.
             Krú. øbn Recep, Kâvâid, n. 112, s. 246.
           54  “Zarar-ı eúed, ehaf ile izale olunur” (md. 27).
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197