Page 191 - Microsoft Word - orjinal
P. 191

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                191

           Buna göre zarûret sebebiyle baúkasının malını yiyen kiúinin bunu
           tazmin etmesi gerekmez;  çünkü “kiúinin gücü  yetmesi durumunda
           hayat kurtarması ve baúkalarına yardımda bulunması zorunlu bir gö-
           revdir.” 41
              Aynı konuyla ilgili  Mecelle’de,  úöyle  bir hüküm bulunmaktadır:
           “Bir mahallede  yangın çıksa, evinin  yanmaması için komúusunun
           evini yıkan kiúi, komúusunun evinin  kıymetini tazmin eder. Ancak
           yetkili merciin izniyle yıkmıúsa, o takdirde tazmin etmesi gerek-
           mez.” 42
              Kendini korumak için saldırgan bir deveyi veya hayvanı öldüren
           kiúinin bunu tazmin  edip etmeyece÷i konusunda farklı görüúler ileri
           sürülmüútür. Hanefîler hayvanı öldürenin, onu tazmin etmesi gerekti-
           ÷ini söylemiúlerdir. Hanefîlerin dıúındaki imamlar ise, onlara karúı
           çıkarak tazminatı kabul etmemiúlerdir. Bunlar görüúlerini, øbn
           Receb’in açıkladı÷ı, “bir úeyi, kendisine verece÷i zarardan korunmak
           için itlâf eden kiúi, itlâf etti÷i úeyi tazmin etmez, ancak kendisine ge-
                                                              43
           lecek bir zararı defetmek için kullandı÷ı úeyi tazmin eder” úeklindeki
           kâideye dayandırmaktadırlar. Görüldü÷ü üzere bu,  pek çok incelik,
           hikmet ve adâleti içeren bir konudur. 44
              3. Maslahatların Çeliúmesi Durumunda Tercih
              Baúka  bir maslahatla çeliúmesi durumunda, zarûret veya ihtiyaç
                                                                     45
           sebebiyle ruhsat verilebilir mi? Bu soruya cevap olarak Mecâmi‘  ve
           Mecelle’de, “iki kötüden hafif olanı tercih edilir” kâidesi yer almakta-
              46
           dır.  Bu temel kuraldan birçok konu ve sonuç ortaya çıkar. Bunlardan
           en önemlileri; ‘genel zararın giderilmesi’, ‘mefsedetin giderilmesi’ ve
           ‘daha hafif olan zararın öncelenmesi’dir. Bunlar kısaca úöyle açıkla-
           nabilir:




           41  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.8; el-Kârâfî, el-Furuk, c. IV, s.9.
           42  Md. 919.
           43  øbn Receb, Ebul Ferec,  Kavâid fi’l-Fikhi’l-øslami, Kahire 1933,  n. 26, 36;  øbn
             Kudâme, el-Mu÷nî, c. X, s.350, 351.
           44  Geniú açıklama için bkz. Mahmesânî, en-Nazariyyetü’l-Âmme, c. I, 178-79.
           45  Güzelhisari, Menâfi, s. 311.
           46  “Ehven-i úerreyn ihtiyar olunur” (md. 29).
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196