Page 91 - Microsoft Word - orjinal
P. 91

Dr. MUSTAFA BAŞ                       91

                                Gerek tarihi mirası, gerek demokratik yönetimi ve gelişmişliği, gerek
                            askeri gücü ile İslam Dünyasının en gözde devleti olması, birçok İslam
                            Devleti ve toplumunun, gözünün ve ümidinin Türkiye üzerinde yoğun-
                            laşmasına yol açmaktadır. Özellikle son dönemlerde  İslam dünyasıyla
                            daha sıkı bir ilişkiye girilmesi, problemlerin çözülmesinde ve İslam Kon-
                            feransı Örgütünde Genel Sekreterlik gibi aktif rol üstlenilmesi bu ilginin
                            artmasına da sebebiyet vermektedir. Batı Dünyası da, Türkiye üzerine
                            odaklaşabilecek olan bu ilgiyi göz ardı etmemekte ve bu süreci dikkatli
                            bir şekilde takip etmektedir.
                                Türkiye, hemen hemen bütün ilmi alanlarda olduğu gibi dini araştır-
                            malar alanında da İslam Ülkelerinin önünde bulunmaktadır. Türkiye’deki
                            İlahiyat fakültelerinde konular bilimsel metotlar kullanılarak araştırılmak-
                            ta, ortaya çıkan yeni problemlere çağın gerekleri göz önüne alınarak çö-
                            zümler üretilmeye çalışılmaktadır.  İslam  Âleminde ise çok büyük üne
                            sahip olan üniversiteler statik yapılarını değiştiremediklerinden gelişen
                            çağa ayak uyduramamaktadırlar. Bu sebeple zaman zaman bilimsel kuru-
                            luşlar olan bu üniversitelerde çağın bazı problemleri ya görmemezlikten
                            gelinmekte veya katı dini kurallar içinde çözülmeye çalışılmaktadır. Bu
                            çözüm çalışmalarının doğurduğu yanlış anlayışlar, katı tutumları ve radi-
                            kal çözüm önerilerini ortaya çıkarmaktadır. Bazı Üniversitelerin değişik
                            fakültelerinin sınıflarındaki öğrenci mevcudunun zaman zaman 500’ün
                            üzerinde olduğu, bu öğrencilerin büyük çoğunluğunun okula devam et-
                            meden sadece yıl sonunda imtihana girdikleri,  yıl sonu imtihanında da
                            belirli  yerlerden sorumlu oldukları ve bu  bölümleri ezberleyerek sınıf
                            geçtikleri bilinmektedir. Araştırmaya dayanmayan eğitimin kişinin dün-
                            yasında olumlu bir sonuç oluşturmadığı da bilinmektedir. Yine bu okul-
                            larda doktora ve master çalışmalarının büyük kısmının tarihi dönemlerde
                            yazılmış kitapların edition kritiği olduğu, kurumun genel kanaatinin aksi-
                            ne yapılan çalışmalara da prim verilmediği, bu gibi çalışmalara iyi gözle
                            bakılmadığı bilinmektedir.
                                Bu ülkelerin bir çoğu Türkiye ve Türkiye’deki gelişmeleri saplantılar
                            içinde takip etmektedir. Oysa insanlığın ulaştığı cumhuriyet, demokrasi,
                            laiklik gibi bazı değerler (bunları ilke olarak İslam’da vurgulamaktadır)
                            ışığında dini anlayışın yeniden şekillenmesi açısından bütün İslam Ülke-
                            lerinin Türkiye’nin birikimine ihtiyacı bulunmaktadır.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96