Page 269 - hz_musa
P. 269
268 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
mucizelerden sonradır. Taştan suyun çıkması da Firavun ve or-
dusunun helakinden sonra gerçekleşmiştir. Bunların o ve kav-
mi için mucize özelliği bulunmamaktadır. Bu durumda dokuz
mucize şunlardır: Kıtlık yılları, malların yok olması, insanların
ölümü, ürünlerin kaybı, tufan, çekirge, buğday biti, kurbağa ve
kandır.” 983
Bütün bunlar çerçevesinde Hz. Musa’nın peygamberliğini
ispat için gösterdiği mucizeleri Firavun ve kavmine, kendi
kavmine karşı gösterdiği mucizeler olarak iki guruba ayır-
mak gerekmektedir. Onun gerek Firavun ve Kıptilere gerekse
kendi kavminden olanlara yönelik olarak gösterdiği çok sayı-
da mucizeleri olduğu Kur’an-ı Kerim’de haber verilmektedir.
Burada “dokuz mucize” olarak kategorize edilenlerin Hz. Mu-
sa’nın Firavun ve kavmine karşı gösterdiği mucizeler olduğu
anlaşılmaktadır ki bunlar da: Asa, beyaz el, kıtlık yılları, tufan,
çekirge, haşerat, kurbağa, kan ve denizin yarılması mucizeleri
olmalıdır.
Asanın Mucize Olma Özelliği
Hz. Şuayb tarafından Hz. Musa’ya verilen bu asa, zamanı gel-
diğinde ona verilmek üzere onun yanında saklanmış daha
önceki peygamberlerin emaneti olarak bilinmektedir. Asanın
Hz. Musa’nın elinde bazı mucizelere vesile olacağı takdir edil-
miş olmakla birlikte onun önceki peygamberler zamanında
bu özelliklerinin uygulanmaya konulduğuna dair herhangi bir
984
bilgi bulunmamaktadır.
Cenab-ı Allah, maksadın daha iyi anlatılması ve asanın diğer
bastonlardan farkının açığa çıkması bakımından Hz. Musa’ya:
“Elindeki şey nedir?” diye sormuştur. O da zaman zaman ona
dayandığını, koyunlarına ağaçlardan yaprak silkelediğini ve
daha başka işlerde kullandığını belirterek onun çok amaçlı bir
983 A. Neccar, s. 272.
984 Vehbi, s. 10/4096.