Page 56 - Microsoft Word - orjinal
P. 56

56                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           halîfeler miladî 909 senesinden 1161 senesine kadar bu mezhebe tâbi
           olmuúlardır. Bugün tâbileri ise, do÷u øsmâilîler ve batı øsmâilîler ol-
           mak üzere iki grup halinde bulunmaktadırlar.
              Do÷u øsmaîlîlerin merkezi Hindistan’dır. Bunların, øran’da ve Orta
           Asya’da da  mensupları bulunmaktadır. Baúkanlı÷ını, A÷a Han diye
           bilinen, Sultan Muhammed  ùâh üstlenmiútir. Tâbilerine göre Mu-
           hammed ùâh, Hz. Peygamber’den (s.a.s) sonra kırk sekizinci imamdır.
           Bu mezhebin tâbileri, mallarının onda birini reisleri Muhammed ùâh’a
           verirler. Mensupları, øngiliz Hindistan’ında yaklaúık bir  milyona
                    72
           ulaúmıútır .
              Batı øsmâilîleri ise, güney Arap ülkelerine, øran körfezi civarına,
           Suriye’nin Hama da÷ı ve el-Lâzkiye bölgelerine yayılmıú bir vaziyet-
           tedirler. Suriye’de  yaúayan  øsmâilîlerin nüfusu, Alevîlerle birlikte,
                                     73
           yirmi bin beú yüz civarındadır .
              øsmâilî fıkhı pek tanınmamıútır. Bu konuda, henüz elde edemedi-
           ÷im ve neúredilmedi÷i söylenen Deâimu’l-øslâm adlı kitaba dayanıl-
           maktadır. 74


              VIII- Osmanlı Kanunları ve Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye

              A. Resmî Tedvîn Düúüncesi
              Geçen bölümde øslâm mezheplerinin ortaya çıkıúı, fıkıh usûlü ve
           fürûatla ilgili konulardaki görüú ayrılıklarını açıklamıútık. Altın ça÷ın
           peúinden gelen durgunluk ça÷ındaki  øslâm hukukunun durumunu
           görmüú ve içtihadın nasıl durakladı÷ını ve taklidin  yaygınlaútı÷ını;
           kısa metinlerin  úerh edilmesi ve bu  úerhlerin de  úerh edilmesi,
           hâúiyeler ve tekmileler yazılması, fetvâların toplanması ve bu
           fetvâların ayıklanması úeklindeki eserlerin nasıl ço÷aldı÷ını; öyle ki,
           fıkıh konularına dalmanın zor bir iú haline geldi÷ini açıklamıútık.
              Bu zorluklara ilave olarak, muâmelât konusunda hukukî hükümler
           resmen tedvin edilmemiútir. Kur’an-ı  Kerîm Osmân b. Affân zama-

           72  Bkz. Massignon, Annuaire s.291.
           73  1934 yılında Cami‘atü’l-Ümem’e sunulan brifingten alınmıútır.
           74  Bkz. Feyzee, A.A.A. Outlines of Mohammadan Law, Oxford 1931, s. 32-33; øbn
             Nedîm, el-Fihrist, s.267 vd.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61