Page 132 - Microsoft Word - orjinal
P. 132

132                         GÖNÜL SOHBETLERİ

                            halka yerinde  sıkışır kalır. Onu  genişletmek ister, fakat genişletemez,
                            yani demir zırh onu sıkıştırır da, bir şey vermez.” Bu hadiste, cömertliğin
                            insan için koruyucu, cimriliğinde, insanı sıkıcı ve daraltıcı bir zırh olduğu
                            vurgulanmaktadır. Bu sebeple Peygamberimiz (sas) devamlı olarak;
                            “Allahım; tembellikten, korkaklıktan, ihtiyarlığın verdiği düşkünlük ve
                            cimrilikten Sana sığınırım “ diyerek dua etmektedir.
                                İmam-ı Gazali, cimriliğin mal sevgisinden doğduğunu ve malı
                            sevmenin de belli başlı iki sebebi bulunduğunu belirtmektedir. Bunları;
                            insanın ancak mal ve  servet ile ulaşabilecek olduğu bedensel arzu ve
                            istekleri ve bizzat mal ve servete karşı olan aşırı hırs ve düşkünlük olarak
                            belirtmektedir. Eğer insan, bu dünyada biriktirdiği malın ve servetin, iyi
                            bir  şekilde kullanılmadığı zaman kendisine faydası olmayacağının
                            farkında olsaydı, dünya malına bu derecede tutkun olur muydu? Bu
                            sorunun cevabı tabii  olarak “hayır” olacaktır. Ancak, içinde bulunduğu
                            durum ve nefsani arzuları, onu  yönlendirip ona, kendini  ve Yaratanını
                            unutturarak, dünyanın parlak ve aldatıcı  ışıkları arasında sürükleyip
                            götürmektedir. Cimriliği ortaya  çıkaran en önemli etkenlerden biri de
                            malın biteceği ve fakirleşileceği endişesidir. Bu,  aslında bir psikolojik
                            hastalık ve şeytanın vesvesesinden başka birşey değildir. Allah, Bakara
                            Suresi 286. ayette “  Şeytan sizi fakir olacaksınız  diye korkutur. Size
                            kötülüğü emreder.Allah ise lütfundan bir  ma’rifet ve zenginlik va’d
                            eder.Allah; kudreti geniş olan, herşeyi hakkı ile bilendir.” buyurarak bu
                            vesvesenin şeytanın bir kötülüğü olduğunu belirtmektedir.
                                Cimrilik nasıl kötü bir özellik olarak hoş görülmemiş ve yerilmişse,
                            lüzumsuz ve savurganca bir cömertlik de,  kötü bir özellik olarak
                            yerilmiştir. Cömertce dahi olsa sırf desinler diye gereksiz ve savurganca
                            dağıtmak israftır.  İsraf ise  İslamın yasaklamış olduğu kötü huylardan
                            biridir. Orta yola sarılarak, tutumlu olmak gerektiğ gibi harcamak ve
                            dağıtmak normal insani davranıştır.
                                Bu açıklamalar  ışığında yukarıda manasını verdiğimiz ayet  şu
                            esasları ortaya koymaktadır: Dünya malına aşırı bağlanaran cimrilikte
                            bulunmamak, savurgan bir  şekilde cömertlikte bulunup da sıkıntıya
                            düşmemek.
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137