Page 32 - hz_musa
P. 32

Hz. MUSA  31


           mış; üç yüz yirmi yıl hiçbir sıkıntı görmemiştir. Bu süre zarfında
           sancı, açlık ya da humma gibi bir sıkıntı yaşamış olsaydı, Rab’lık
                                 58
           iddiasında  bulunmazdı.”   Bir  insanın  bireysel  olarak  sıkıntı
           yaşamamış olması, onun insan üstü bir varlık olduğu anlamı-
           na gelmemelidir. Nitekim insan ölümlü bir varlıktır. Onun psi-
           kolojik özellikleri ve duygusal yönü de bulunmaktadır. Oysa
           ilah olan bir varlığın bu tür insani zaaflarının olmaması ge-
           rekmektedir.

           Rivayete göre Mısırlıların yönetiminde İsrailoğulları, Hz. Yu-
           suf döneminde yaşadıkları rahatı kaybetmiş ve esir gibi uy-
           gulamalara maruz kalmaya başlamıştı. Onlar kendi içlerinde
           çeşitli guruplara ayrılmış, bir kısmı büyük yapıların yıkım ve
           yapım işlerinde kullanılmak üzere dağlardan kayaları yonta-
           rak taşımış, bir kısmı kerpiç, tuğla ve kiremit kesmiş ve pi-
           şirmiş, doğramacılık, demircilik vb. ağır işlerde çalıştırılmış,
           güçsüzler  ve  çalışamayacak  durumda  olanlara  ağır  vergiler
           yüklenmiştir. Bunun yanında erkek çocuklar öldürülmüş, kız
           ve kadınları öldürülmeyerek akla hayale gelmedik işkence ve
                                        59
           uygulamalara tabi tutulmuştur.   Birbirinden ayrı on iki kabi-
           le halinde yaşayan İsrailoğulları bu baskı ve şiddet ortamın-
           dan, esir hayatından kurtulup dedelerinin kadim yurtları olan
           Ken’an  diyarına  gitmek  istemiş  fakat  bir  türlü  Firavunların
           elinden kurtulamamış, Mısır’dan çıkamamıştır. 60

           Vehbi Efendi Kasas suresi 4. ayeti kerimesinde Firavun’la ilgili
           ifade buyrulan kötü özellikleri şu dört gurupta toplamaktadır:
           •  Yeryüzünde kibirlenmesi; kendini Tanrı ilan edecek kadar
             güçlü hissederdi.
           •  Emellerine  ulaşabilmek  için  halkı  sınıflara  ve  guruplara
             ayırması; onların kendine karşı güç birliği yapmasını engel-
           58   Zemahşerî, s. 2/946.
           59   Taberî, s. 1/387; Zemahşerî, s. 5/8; Razî, Tefsir, s. 11/23; Yazır, s. 1/346-
               347.
           60   Ahmet Cevdet Paşa, Kasas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, İstanbul, 1976, s.
               1/28-29.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37