Page 31 - hz_musa
P. 31

30  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           yüksek Rabbi’nizim” demiş, onların putlara tapmasını yasakla-
           mış,  kendisine tapmalarını istemiş ve benzer şekilde İsrailo-
           ğullarına da emretmiş, “Eğer bana taparsanız azat olursunuz,
           aksi takdirde en ağır işkencelere uğratılırsınız” diyerek onları
           tehdit etmiştir.   İbn Hazm, “Ve dediler ki: ‘Şimdi tutup bizden
                         52
           hiçbir  farkı  olamayan  şu  iki  adama  mı  inanacağız?  Kaldı  ki,
                                                      53
           mensup oldukları kavim de bizim kölelerimiz.”   ayetini delil
           göstererek  Musa’nın  kavminin  hiçbir  zaman  Firavun’a  dini
           anlamda kulluk etmediklerini ancak bulundukları şartlar do-
                                                 54
           layısıyla  köleleştirildiklerini  belirtmiştir.   O,  diğer  ülkelerle
           ilişkilerinden ziyade kendi halkına ve idaresi altında bulunan
           mazlumlara karşı kibirlenmiş, büyüklük taslamış ve azgınlaş-
                 55
           mıştır.  Kur’an-ı Kerim’de o, kendini diğer insanlardan üstün
           görmesi ve tanrı olarak ilan etmesi sebebiyle daha çok eleşti-
           rilmiştir. Kasas suresinde onun yönetim anlayışı ve uygulama-
           ları şöyle ifade buyrulmaktadır: “Firavun, Mısır ülkesinde bü-
           yüklük taslayıp iyice azgınlaşmış; ülke halkını sınıflara ayırmış
           ve onlardan bir sınıfı (İsrailoğulları’nı) ezmeye başlamıştı. Öyle
           ki, onların oğullarını boğazlayarak öldürüyor, kadınlarını sağ
           bırakıyor, kötü amaçları için kullanıyordu. Gerçekten o, ülke-
                                           56
           sinde bozgunculuk yapan birisiydi.”  Yani o yönettiği topluma
           eşit haklar sunmamış aksine onları hizmet ve sosyal açıdan
           parçalara bölen bir siyaset izlemiştir. Kimini yönetici sınıfına
           katarak onlara farklı imtiyazlar sağlamış, kimisini de ezmek
           ve sömürmek üzere köleleştirmiştir. Dolayısıyla o, yönettiği
                                                              57
           insanları hizmet ve sosyal yönden guruplara ayırmıştır.
           Zemahşerî, Firavun’un tanrılığıyla ilgili olarak şöyle bir bilgi
           aktarmaktadır: “Söylendiğine göre Firavun dört yüz yıl yaşa-

           52   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/8-9.
           53   Müminun, 23/47.
           54   Ali b. Ahmed İbn Hazm ez-Zahiri, el-Fasl el Milel ve’l-Ehvai ve’n-Nihal, Tah.
               Mahmud İbrahim Nasr, Abdurrahman Umeyre, Beyrut, 1985, s. 3/178.
           55   Fahruddin  er-Razî,  Tefsir-i  Kebir  (Mefatihu’l-Gayb),  çev.  Heyet,  Ankara,
               1994, s. 17/474
           56   Kasas, 28/4.
           57   Muhammed Ali es-Sabunî, Safvetü’t Tefasir, Beyrut, 1981, 11. Fasikül, s. 27.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36