Page 345 - Hz_ibrahim
P. 345
342 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 343
kavuşmuşken onları hiç görmediği ve bilmediği, insan ha- o, dünya ve içindekileri kutsallaştırmanın yanlışlığını, ebedi
yatı için hiç de uygun olmayan bir diyara götürmek gibi ağır saadet ve mutluluğun Allah yanında, O’nun rızası kazanılarak
bir imtihana tutulmuştur. O, ileride doğacak İslam güneşi ve ancak ahirette verilecek nimetlerle mümkün olduğunu öğret-
onun şanlı peygamberinin zuhuru gibi bir zahiri sebeple, in- miştir.
san hayatı için tabii şartların hiç de uygun olmadığı ve insan-
Hz. İbrahim’in samimiyeti, mütevaziliği ve Allah’ın verdikle-
ların yaşadığı bir meskûn mahal olma özelliklerinden mah-
rini yine Allah’ın kulları arasında paylaştırma gayreti, günü-
rum bir yer olan Mekke’yi Mükerreme’ye, henüz anne sütü
müz dünyasının bencil, bireyselci, çıkarcı, yararcı, sevmeyen,
emen biricik oğlu İsmail’i ve muhterem eşi Hz. Hacer’i, sırf
kıskanan, hoşgörüsüz, tahammülsüz insanlarına bir ders ni-
Allah emrettiğinden dolayı, bağrına taş basarak ve acısını kal-
teliği taşımaktadır. O, yaşadığı sürede kendisini sevdiğini id-
bine gömerek bırakmak zorunda kalmıştır.
dia edenlerin, kendisinde var olan hasletleri aynen yaşatması
Hz. İbrahim’in en büyük imtihanı hiç kuşku yoktur ki, oğlu Hz. gerektiği mesajını vermiş, tersi uygulamalarda bulunanların
İsmail’i kurban ederken yaşanmıştır. O, bundan öncekilerde kendisiyle bir yakınlıklarının ve ortak paydalarının olmadı-
büyük ölçüde kendisiyle ilgili ağır şartlara tahammül gös- ğını lisanımünasip ve lisanı hal ile bildirmiştir. O, insanlarla
termişken, burada doğrudan oğluyla denenmiştir. Ayrıca Hz. ilişkilerinde “yaratılanı Yaratandan ötürü sevmek” ilkesine
Hacer de bu sınavın bir parçası olarak nasibini almıştır. Bu sadık kalmış, ekonomik, sosyal, siyasal ve etnik farklılıkları
süreçte Hz. İbrahim, oğlu Hz. İsmail ve Hz. Hacer beşer taka- değil, daima, insani, ahlaki ve fıtri değerleri referans almıştır.
tini aşan büyük bir azim, kararlılık, sabır, tahammül, sadakat Bu haliyle o insanlık tarihi boyunca “üsveyi hasene” (güzel ör-
ve teslimiyet göstermiştir. O, Nemrud tarafından ateşe atıldığı nek) olarak anılmıştır.
zaman nasıl Yüce Allah’a güvenmiş ve teslim olmuşsa, oğlu-
Hz. İbrahim, bütün diğer dinlere mensup insanlar gibi Müs-
nun kurban etmek istediği zaman da en az o kadar Allah’ın
lümanların da önderi olarak, insanlığa miras bıraktığı mesaj-
emrine sadık kalmış ve O’nun hükmüne teslim olmuştur.
larındaki uygulanabilirlik dolayısıyla dinamik bir peygamber
Hz. İbrahim, hayatı boyunca karşılaştığı bütün imtihanları olarak tarihteki yerini almıştır. O, Hz. Muhammed ile olan ya-
büyük bir iman olgusuyla kazanmıştır. Her imtihandan ayrı kın akrabalık bağları ve Allah’ın bütün insanlığa gönderdiği
bir hayırlı sonuç çıkaran Hz. İbrahim, insanlık tarihindeki ortak ilahi din İslam inanç ve uygulamalarıyla, her Müslüman
bütün batıl inanış, uygulama ve tabuları yıkmış, tarihin şeref için inanılması farz olan bir peygamber olmaktan öte, Allah’a
sayfalarında eşsiz ve emsalsiz yerini almıştır. kulluk görevlerinin en müstesnası olan namaz esnasında adı-
nın yüceltilerek anılması gereken yakın bir dost niteliği taşı-
Hz. İbrahim, insanoğlunun Allah’a yönelme ve O’na yaklaş-
mıştır.
ma konusundaki sembol ismi Kâbe’yi inşa etmekle Allah’tan
başkasına tapınma putçulukla alakalı unsurları kırıp atmış,
hac ibadetiyle, dünyadaki her şeyin geçici ve sonlu, insanın
fani bir varlık olduğunu, sadece ahiretin sonsuzluğunu, insa-
nın bu sınırlı alemde yaptıklarından ebedi alemde mutlaka
sorgulanacağını insanlığa hatırlatmak istemiştir. Dolayısıyla