Page 345 - Hz_ibrahim
P. 345

342  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  343



 kavuşmuşken  onları  hiç  görmediği  ve  bilmediği,  insan  ha-  o, dünya ve içindekileri kutsallaştırmanın yanlışlığını, ebedi
 yatı için hiç de uygun olmayan bir diyara götürmek gibi ağır   saadet ve mutluluğun Allah yanında, O’nun rızası kazanılarak
 bir imtihana tutulmuştur. O, ileride doğacak İslam güneşi ve   ancak ahirette verilecek nimetlerle mümkün olduğunu öğret-
 onun şanlı peygamberinin zuhuru gibi bir zahiri sebeple, in-  miştir.
 san hayatı için tabii şartların hiç de uygun olmadığı ve insan-
             Hz. İbrahim’in samimiyeti, mütevaziliği ve Allah’ın verdikle-
 ların yaşadığı bir meskûn mahal olma özelliklerinden mah-
             rini yine Allah’ın kulları arasında paylaştırma gayreti, günü-
 rum bir yer olan Mekke’yi Mükerreme’ye, henüz anne sütü
             müz dünyasının bencil, bireyselci, çıkarcı, yararcı, sevmeyen,
 emen biricik oğlu İsmail’i ve muhterem eşi Hz. Hacer’i, sırf
             kıskanan, hoşgörüsüz, tahammülsüz insanlarına bir ders ni-
 Allah emrettiğinden dolayı, bağrına taş basarak ve acısını kal-
             teliği taşımaktadır. O, yaşadığı sürede kendisini sevdiğini id-
 bine gömerek bırakmak zorunda kalmıştır.
             dia edenlerin, kendisinde var olan hasletleri aynen yaşatması
 Hz. İbrahim’in en büyük imtihanı hiç kuşku yoktur ki, oğlu Hz.   gerektiği mesajını vermiş, tersi uygulamalarda bulunanların
 İsmail’i kurban ederken yaşanmıştır. O, bundan öncekilerde   kendisiyle bir yakınlıklarının ve ortak paydalarının olmadı-
 büyük  ölçüde  kendisiyle  ilgili  ağır  şartlara  tahammül  gös-  ğını lisanımünasip ve lisanı hal ile bildirmiştir. O, insanlarla
 termişken, burada doğrudan oğluyla denenmiştir. Ayrıca Hz.   ilişkilerinde  “yaratılanı  Yaratandan  ötürü  sevmek”  ilkesine
 Hacer de bu sınavın bir parçası olarak nasibini almıştır. Bu   sadık kalmış, ekonomik, sosyal, siyasal ve etnik farklılıkları
 süreçte Hz. İbrahim, oğlu Hz. İsmail ve Hz. Hacer beşer taka-  değil, daima, insani, ahlaki ve fıtri değerleri referans almıştır.
 tini aşan büyük bir azim, kararlılık, sabır, tahammül, sadakat   Bu haliyle o insanlık tarihi boyunca “üsveyi hasene” (güzel ör-
 ve teslimiyet göstermiştir. O, Nemrud tarafından ateşe atıldığı   nek) olarak anılmıştır.
 zaman nasıl Yüce Allah’a güvenmiş ve teslim olmuşsa, oğlu-
             Hz. İbrahim, bütün diğer dinlere mensup insanlar gibi Müs-
 nun kurban etmek istediği zaman da en az o kadar Allah’ın
             lümanların da önderi olarak, insanlığa miras bıraktığı mesaj-
 emrine sadık kalmış ve O’nun hükmüne teslim olmuştur.
             larındaki uygulanabilirlik dolayısıyla dinamik bir peygamber
 Hz.  İbrahim,  hayatı  boyunca  karşılaştığı  bütün  imtihanları   olarak tarihteki yerini almıştır. O, Hz. Muhammed ile olan ya-
 büyük bir iman olgusuyla kazanmıştır. Her imtihandan ayrı   kın akrabalık bağları ve Allah’ın bütün insanlığa gönderdiği
 bir  hayırlı  sonuç  çıkaran  Hz.  İbrahim,  insanlık  tarihindeki   ortak ilahi din İslam inanç ve uygulamalarıyla, her Müslüman
 bütün batıl inanış, uygulama ve tabuları yıkmış, tarihin şeref   için inanılması farz olan bir peygamber olmaktan öte, Allah’a
 sayfalarında eşsiz ve emsalsiz yerini almıştır.   kulluk görevlerinin en müstesnası olan namaz esnasında adı-
             nın yüceltilerek anılması gereken yakın bir dost niteliği taşı-
 Hz. İbrahim, insanoğlunun Allah’a yönelme ve O’na yaklaş-
             mıştır.
 ma konusundaki sembol ismi Kâbe’yi inşa etmekle Allah’tan
 başkasına tapınma putçulukla alakalı unsurları kırıp atmış,
 hac ibadetiyle, dünyadaki her şeyin geçici ve sonlu, insanın
 fani bir varlık olduğunu, sadece ahiretin sonsuzluğunu, insa-
 nın bu sınırlı alemde yaptıklarından ebedi alemde mutlaka
 sorgulanacağını insanlığa hatırlatmak istemiştir. Dolayısıyla
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350