Page 18 - Hz_ibrahim
P. 18

16  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  17



                                                                                              5
           gerekçelerine temas edilmemiş, sadece ilahi bir emir gereği                   tedir.  Bakara suresindeki konu bütünlüğünden hareket eden
           bir yerden başka bir yere göç ettiğine işaret edilmiştir.                     Said  Havva,  Hz.  Âdem  ve  Hz.  İbrahim  sıralamasına  dikkat
                                                                                         çekmekte ve Hz. Âdem için “Hani Rabb’in meleklere; şüphesiz
           Tevrat’ta yer alan bilgilerin büyük çoğunluğu Hz. İbrahim’in
                                                                                                                                 6
                                                                                         ki  ben  yeryüzünde  bir  halife  yapacağım…” ifadeleriyle  onun
           Mısır  seyahati  ve  sonrası  Filistin  ve  kutsal  topraklarda  ya-
                                                                                         halife olarak tayin edildiğine, “Ben seni insanlara imam yapa-
           şadıklarına yoğunlaşmış, Sare ile Hacer arasındaki olaylarla
                                                                                                 7
                                                                                         cağım…”  ibaresiyle de Hz. İbrahim’in imam olarak görevlen-
           zenginleştirilmiş, İshak’ın kurban edilmesi ile alakalı imtihan
                                                                                         dirildiğine işaret etmektedir. 8
           üzerinde durulmuş, Yahudi dini ve tarihi ile alakalı hususlarla
                          1
           tamamlanmıştır.                                                               Çeşitli surelerde yer alan ayeti kerimelerde Hz. İbrahim’den
                                                                                         söz edilirken münasebet düştükçe onun inanç tarihindeki ye-
           İslam  dininin  kutsal  kitabı  Kur’an-ı  Kerim’de  peygamber-
                                                                                         rine, öğretisine ana hatlarıyla temas edilmiş, tebliğ faaliyet-
           lerle ilgili bilgi verilirken, muhatabın dinî ve ahlaki yönden
                                                                                         leri, uyguladığı yöntemler, kişiliği, dinî, ahlakî, toplumsal ve
           bilgilenmesi, ibret alması amaçlanmaktadır. Bu arada, çeşitli
                                                                                         ailevi yönleri tanıtılmış, hayatından öne çıkan bazı hususlar
           vesilelerle geçmişten gelen yazılı kaynaklarda yer alan ve in-
                                                                                         verilmiştir.  Diğer  peygamber  kıssalarında  olduğu  gibi,  Hz.
           sanlar arasında dolaşan bilgilerin yanlış olanlarının doğrusu
                                                                                         İbrahim ile ilgili verilen bilgiler, Hz. Muhammed’in tebliğ fa-
           verilerek düzeltilmekte, eksik olan kısımları tamamlanmak-
           tadır. Bunların büyük bir kısmı, peygamberlerin kıssaları şek-                aliyetlerini yürütürken karşılaştığı güçlükleri azim ve karar-
                                 2
           linde değerlendirilirken  Hz. Muhammed’in (sav) de önceden                    lılıkla aşmasına ve yaşadığı acılara sabır göstermesine moral
           bilmediği gaybi haberler olarak nitelendirilmektedir. 3                       ve destek sağlamıştır.
           Hz. İbrahim, Kur’an-ı Kerim’de, çeşitli surelerde farklı vesile-              İslam  tarihinin  yazılı  kaynakları,  bilgi  eksiklerini  gidermek
           lerle kendisinden en çok söz edilen ülü’l-azim peygamberler-                  amacıyla bazı konularda İsrailiyyattan beslenmekle birlikte,
           den biridir. Henüz ergenlik çağına gelmeden kendisine fikri                   Hz. İbrahim’in bütün hayatına ışık tutacak nitelik taşımakta-
           olgunluk (rüşd) verilmiş olan Hz. İbrahim, vahye mazhar ol-                   dır. Bu kaynaklar, tarihle alakalı hususlarda İsrailiyyattan ya-
           muş ve kendisine “suhuf” indirilmiştir. O, tek Tanrı inancını                 rarlanmayı ihmal etmezken,  Hz. İbrahim’in inanç ve tevhit
           esas alan Hanif dininin tebliğcisi ve temsilcisi olarak kabul                 mücadelesinde Kur’an-ı Kerim’de verilen bilgileri esas almak
           edilmiştir. 4                                                                 yoluna gitmiştir. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim bir
                                                                                         bütün olarak ele alınmış, ehli tevhit temsilcisi Hanif olarak
           Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim adında müstakil bir sure bu-
                                                                                         tanıtılmış,  onun  Yahudi  tarihi  ve  inançları  kadar,  yaşadığı
           lunmakta (14/İbrahim), adı 25 ayrı surede 69 yerde geçmek-
                                                                                         topraklarda kavmi ve devrin zalim kralı ile olan mücadele-
                                                                                         sine geniş yer verilmiştir. Hatta bu husus, onun temel inanç
           1   bk. Kutsal Kitap, İstanbul, 2009, Tekvin, 12-25. Bablar.
           2   Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, Heyet, Ankara, 1993; Âl-i İmran, 3/62:   5   Muhammed Fuad Abdulbaki, El- Mu’cemü’l-Müfehres li-Elfazi’l-Kur’an’il-
              Nisa, 4/164; Araf, 7/7, 101, 176; Hud, 11/100, 120; Yusuf, 12/3, 111; Nahl,    Kerim, İstanbul, 1984, s. 1-2.
              16/118; Taha, 20/99; Kasas, 28/25; Gafir, 40/78.                           6   Bakara, 2/30.
           3    bk. Âl-i İmran, 3/44; Hud, 11/49; Yusuf, 12/102.                         7   Bakara, 2/124.
           4   Mustafa Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Ankara, 1990, s. 1/141; Kur’an   8   Said  Havva,  El-Esas  Fi’t-Tefsir,  çev.  M.  Beşir  Eryarsoy,  İstanbul,  1989,  s.
              Yolu, Heyet, Ankara, 2006, s. 1/206.                                           1/291.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23