Page 201 - hz_musa
P. 201
200 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Hz. Musa ile karşılaşmalarını kararlaştırdılar. Onun iddiasını
ispat veya güya yalanını açığa çıkartmak amacıyla ülkede si-
hirbaz olarak bilinenler arasında bir yarışma tertip edilmesini
istediler. “Bu sırada Firavun, ‘En iyi, en usta sihirbazları topla-
yın getirin bana’ diye emretti.”
745
Yarışma günü olarak, hemen hemen herkesin seyredebileceği
Mısırlılar arasında “Nil’in Vefa Günü” olarak kutlanan en bü-
746
yük bayram belirlenmiş, her iki tarafın caymaması için ge-
rekli tedbirler alınmıştır.
Firavun, yanındakilerle görüştükten ve tavsiyelerini aldıktan
sonra, zihninde oluşan tehdit ve tehlikelerin tetiklemesi so-
nucunda, her ihtimali değerlendirmiştir. Hz. Musa ve Hz. Ha-
run’u elinden kaçırmamak için gerekeli tedbirleri almış, muh-
temelen tutuklamıştır. Planladıkları projenin gerçekleşmesi
bakımından zamana ihtiyaç duymuş ve onlarla ilgili düşün-
düğü kararı biraz ötelemiştir. Belki de yanındakiler Hz. Mu-
sa’nın sihirbazlarla mücadelede yenilerek küçük düşeceği ve
böylece tehlikenin ortadan kalkacağı beklentisiyle, onun halk
üzerindeki etkisinin kırılması/görülmesi bakımından hemen
öldürülmemesini, şayet böyle bir şey düşünülüyorsa bunun
747
biraz ertelenmesini istemişlerdir. Bazıları Firavun’un Hz.
Musa’yı tutuklamaya gücünün yetmeyeceği kanısıyla bu yön-
deki yorumları zayıf bulmuş, onun Hz. Musa ve kardeşi Hz.
Harun hakkında vereceği hükmü aceleye getirmemek için bi-
raz zaman kazanması yönünde kendisine yapılan tavsiyeleri
dikkate aldığına işaret etmiştir. 748
745 Yunus, 10/79.
746 A. Neccar, s. 260. İslam’dan önce Mısırlılar Nil Nehri’nin kendilerine bol su
vermesi için senede bir gün şenlik düzenlerler, Hz. Ömer zamanında kal-
dırılan bu kutlamalarda genç bir kızı suya atarak kurban ederlerdi. (Hica-
zi, s. 4/38.) Tarihi kayıtlarda bayram fenomeni Hz. İbrahim kıssasında da
yer almaktadır. Hz. İbrahim, içinde yaşadığı toplum bayram kutlamasına
giderken o hastalığını gerekçe göstererek katılmamış ve geride kalarak
putları kırmıştır. (Geniş bilgi için bk. Erdem, Hz. İbrahim, s. 99-108.)
747 Bk. Araf, 7/111.
748 Vehbi, s. 5/1721; Havva, s. 5/268.