Page 68 - Microsoft Word - orjinal
P. 68

68                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           mıútır. Bu kanunlardan birkaçı úunlardır: 1843 yılında çıkarılan Köle-
           li÷in ølgası Kanunu; 1862  yılından  beri yürürlükte bulunan  Cezâ
           Kanunu ve  Cezâ Muhakemeleri Usûlü Kanunu; 1872 senesinde
           çıkarılan Hindistan Deliller ve  ùâhitlik Hakkında Kanun; 1913
                                           98
           yılında çıkarılan Vakıflar Kanunu;  1937 yılında Müslümanlar hak-
           kında çıkarılan ùerîat Kanunu. 99
              Genel olarak, Hindistan’daki yasama çalıúmaları böyle olmuútur.
           Devletin yapmıú oldu÷u düzenlemeler  dıúında, øslâm hukuku uygu-
           lanmaya devam etmektedir. Bu bazen, úahıslar hukukunda oldu÷u gibi
           kanun hükümleriyle olmakta, bazen de, úuf‘a hakkında oldu÷u gibi örf
           ve âdet kurallarına göre olmaktadır. Bununla birlikte hâkimler, úer‘î
           hükümleri uygulamada kendilerini fakihlerin sözleri ve fetvâlarıyla
           sınırlandırmamıú; aksine, øngiliz hukuk kültürü ile modern toplumsal
           hayatın geliúiminden etkilenerek, hükümlerin yorumlanmasında za-
           man zaman geniú ve esnek davranmıúlardır. 100
              Son olarak, Hindistan Do÷u øslâm Üniversitesi’ni kuran Ahmed
           Han Bahadûr’ın (1817-1898) gerçekleútirdi÷i Hindistan’daki yenilikçi
           kalkınma hareketine iúaret etmek gerekir. Bundan sonra, 1891 sene-
                                    101
           sinde yazılan øslâm’ın Ruhu,  1892’de yazılan Muhammedî Hukuk 102
           gibi pek çok øngilizce eserin müellifi Seyit Emîr Ali, daha sonra da
                                   103
           ùeyh Ebu’l-Kelâm Ahmed  ve bunlara tâbi olanlar, bu hareketi de-
           vam ettirmiúlerdir. 104




           98  Wilson, R.K., Digest of Anglo-Muhammadan Law, Calcutta 1921, s.4, 21-48.
           99  Shariat Act, 1937. Bkz. Mulla, D.F.,  Principles of Mohammedan Law, Calcutta
             1938, s.3, vd.
           100  Abdurrahîm, Muhammadan Jurisprudence, London&Madras 1911, s.42-44.
           101  The Spirit of Islam, London, 1949.
           102  Mahommedan Law,  ilk  olarak iki cüz  halinde 1892-1894 yıllarında Cacultta’da
             basılmıú, daha sonra basımı tekrarlanmıútır. økinci cüzünün beúinci baskısı 1929
             senesinde çıkmıútır.
           103  Mısır’da basılan el-Menâr dergisinin, 1341/1922 senesi, birinci ve ikinci cüzlerin-
             de, kendisi ve hareketi hakkında çıkan yazılara bakınız.
           104  Bu hareket, kendisinin Mehdî el-Muntazar ve Mesîh oldu÷unu iddia eden Mirza
             Gulam Ahmed el-Kadiyanî’nin (ö. 1908) Ahmediyye davasından farklı bir hareket-
             tir. Bkz. el-Menâr, yıl. 1344/1925,s.55; 1346/1927, s. 543; Seyit Muhammed el-
             Hızır Hüseyin,  er-Risâle, Kahire 1351/1932.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73